Nói Albinói

24. september 2004 af Jeppe Krogh

Nói Albinói billede

En lille, stor film. Det er en historie om enkle og små ting, der rummer store og dybe sager.

Nói Albinói er en islandsk film, der handler om mennesker og menneskelighed. Den handler om at være til stede og hvor svært det. Intet mindre. Nói er en intelligent knægt, der bor hos sin mentalt fraværende farmor, fordi hans far ikke kan klare opgaven. Nóis far er taxichauffør, men har en tendens til at glemme alt når han drikker. Nói skulker hele tiden fra skole, sover i timerne og tager ikke prøverne alvorligt. Der er ikke så meget at tage sig til den lille islandske landsby og han lever sit eget lille liv. Dette består bl.a. af at negle penge fra den enarmede spillemaskine på tanken og så købe en maltøl på flaske samme sted.

Instruktøren er den ret ukendte Dagur Kári. Han er uddannet på Den Danske Filmskole og debuterede i 1999 med kortfilmen Lost Weekend. Nói Albinói er blot hans anden spillefilm, men den er utrolig stilsikker og klar.

I begyndelsen af filmen er Nói og hans farmor sneet inde og vejret er meget ubarmhjertigt. Dette er et symbol på ethvert menneskes eget lille rum her i verden. Faren er en drukmås, der blot af og til opfører sig som et ordentligt fadersymbol. Han bor hos sin sære farmor, som han sjældent eller aldrig snakker med. I kælderen i sin farmors hus, har han indrettet et lille værelse, hvor han kan gemme sig og være sig selv. Han er tydeligvis en intelligent knægt, men går egentlig kun i skole fordi hans far synes han skal. Faren siger på et tidspunkt, at Nói ikke må brænde sine broer, som han selv har gjort. Denne film handler om Nói og hans menneskelighed. Hvordan definerer man et godt menneske? Hvordan motiverer man bedst en ung person? I hvor høj grad skal man skubbe et ungt menneske i en bestemt retning? Både Nóis farmor of far prøver på hver deres måde, men ingen af dem er den rigtige for Nói. Samtidig går Nói længere og længere ind i sig selv – indtil en ny pige får arbejde på den lokale tankstation.

Musikken er enkel og passer udmærket til en lille film. Instruktøren kontraster flot de mange billeder af den kolde og golde natur med menneskets natur. Det er åbenlyse symboler, men de bliver aldrig for bombastiske og dominerende. Skuespillerne gør det meget godt, især Nói og faren virker tætte på virkeligheden. En stor del af et menneske kommer af arv og miljø. Nói vokser op i det samme miljø som faren og det er ikke overraskende for seeren, at Nói også kommer i problemer i filmen. Nói Albinói er en veludført lille film, der siger så meget. Jo mere man tænker over den, jo mere får man ud af den. 5 fem stjerner ud af 6 får den af denne seer!

Titel: Nói Albinói
Original Titel: Nói Albinói
Premieredato: 24. september 2004