Når Du Mindst Venter Det (DVD)

19. august 2004 af Morten Eriksen

Når Du Mindst Venter Det (DVD) billede

Der bliver spillet på alle tangenter i denne sprudlende romantiske komedie om moden kærlighed...

Køb denne dvd og hør og se Jack Nicholson synge Edith Piaf!

Harry Sanborn (Jack Nicholson) er en inkarneret playboy, der i 40 år har levet det lette liv med unge smarte damer. Hans seneste date er Marin (Amanda Peet), og vi kommer ind i herlighederne netop som de to skal på et weekend ophold. De skal hygge sig i Marins mors kæmpe luksuriøse hus ved stranden og alt tegner til at blive liv og glade dage. Der sker så det, at de overraskes af Marins mor Erica Barry (Diane Keaton) og hendes søster Zoe (Frances McDormand). Erica er ved at melde Harry til politiet men når at finde ud af, at han rent faktisk er en inviteret gæst og til hendes forskrækkelse dater hendes datter. Harry får lov at blive til middag, men efterfølgende får han et hjerteslag og må på hospitalet. Harry’s læge Julian Mercer (Keanu Reeves) tilser Harry og beder ham om at forholde sig i ro. Harry får derfor lov til at blive i huset indtil han er kommet til kræfter. Først tager Erica stærkt afstand til Harry, men efter noget tid, falder de to alligevel i snak og de finder ud af, at de nyder hinandens selskab. Det hele er dog ikke så let, især ikke for Harry, der er vant til de helt unge kvinder og det lette ukomplicerede liv, som han ikke agter at give afkald på! Det bliver starten på noget som bliver svært for dem begge...

Jack Nicholson viser igen, at han på trods af sin 67 år stadig er blandt Hollywoods elite og at han besidder masser af energi og drivkraft. Harry Sanborns livsstil er heller ikke helt ukendt for Jack Nicholson, der tit og ofte bliver set med yngre kvinder, men det er alligevel svært at sluge scenerne i begyndelsen af filmen hvor han spiller overfor Amanda Peet. På det tidspunkt hvor optagelserne skulle starte var Jack Nicholson også tilknyttet julekomedien ”Bad Santa” hvor han skulle spille en fordrukken julemand, men han måtte springe fra rollen som julemand til fordel for rollen som Harry Sanborn! Rollen blev i stedet spillet af Billy Bob Thornton, og den film er en helt anden boldgade!

Diane Keaton – ja, jeg har ikke set hende bedre – hun har her fået en rolle der passer hendes person og alder som et stykke skræddersyet tøj. Rollen er også skrevet specifikt til hende, og hun blev nomineret til en Oscar(R) og vandt en Golden Globe(R) for sin præstation. Scenerne mellem hende og Jack Nicholson oser af kemi og de har begge 1000 forskellige ansigtsudtryk der understøtter de velskrevne replikker perfekt. Hun spiller en fraskilt succesfuld skuespilforfatter som har begravet sine følelser i ren facade, men da Harry begynder at grave, kommer de langsomt op til overfladen, og det kommer der mange sjove scener ud af!

Nicholsons læge spilles af Keanu Reeves, og han er bare Keanu Reeves og det er i store træk også det rollen kræver af ham! Ligeledes gentager Amanda Peet blot den rolle hun har spillet så mange gange før.

Paul Michael Glaser - den ene halvdel af Starsky & Hutch – har en lille rolle som Erica’s eks-mand.

Det kan næppe overraske nogen, at der er en kvinde bag denne kærlighedshistorie. Nancy Meyers hedder hun, og hun har erfaring indenfor komediegenren. Den skarpe dialog og den friske måde filmen er klippet på - i sær i første halvdel af filmen – er meget vittig og der er hele tiden ping pong mellem skuespillerne. Det minder faktisk en lille smule om Neil Simons manuskripter, og det er ikke hver dag man ser den kvalitet i en komedie! Nancy Meyers beskriver mange af de særheder som mænd har og som kvinder finder morsomme eller mystiske! Denne her film er – på trods af det – meget mere spiselig for mænd end ”What Women Want”, da den ganske simpelt er bedre fortalt og spillet! Det er en film der sagtens kan ses af og underholde både mænd og kvinder.

Meyers har siden ”Private Benjamin (1980) skrevet, og/eller instrueret og/eller produceret en lang række film, bl.a. ”Father of the Bride 1 og 2” (”Brudens Far”), ”I love Trouble”, ”The Parent Trap” og ”What Women Want”.

DVD specifikationer:

Menuerne er stillbilleder og en bid af Hans Zimmers soundtrack til filmen kører i loop i hovedmenuen. Lyden er i DD 5.1 og filmen er tekstet på dansk, engelsk + engelsk for hørehæmmede, svensk, norsk, finsk, hebraisk, islandsk og arabisk. Billedet er i anamorfisk widescreen 1.85:1. Billedet står flot med knald på farver og kontrast.

Ekstramateriale: