Nessers Van Veeteren - Svalen, Katten, Rosen, Døden

1. februar 2007 af Henrik Østergaard

4 stjerner Kommentarer (1)

Nessers Van Veeteren - Svalen, Katten, Rosen, Døden billede

Gedigen krimiunderholdning i den stolte, svenske tradition, hvor mordintrigerne konstrueres fermt, stramt og tro mod genren.

Serien om Van Veeteren er ud af den klassiske 'who dunnit'-tradition, som ofte er en udskældt del af thriller/krimi-genren, men som i de rette hænder kan levere ualmindelig lødig underholdning. Og vores brødre fra hinsidan har efterhånden tradition for at eksekvere disse historier på fremragende vis og med stor tyngde. Som så ofte før er forlæget hentet i den litterære verden. Tænk bare på de fremragende svenske krimiserier om Hamilton af Jan Guillou og Beck fra Sjöwall&Wählöö. Denne gang er man dykket ned i Håkan Nessers bestseller-romaner af samme navn.

Vi befinder os i den fiktive, nordeuropæiske by Maardam og følger den pensionerede kriminalkommisær Van Veeteren. Et desillusioneret menneske, der spilles af den svenske kapacitet Sven Wollter, som vi nok bedst kender herhjemme fra Bille Augusts ”En Sang For Martin”, hvor han også brillerede i titelrollen, som den Alzheimer-ramte Martin. Sammen resten af det svenske cast leverer han endnu engang glimrende skuespil.

I denne omgang af serien, den femte i rækken, som bærer den gådelige titel ”Svalen, katten, rosen, døden”, finder Van Veeterens efterfølger, kriminalinspektør Münster, liget af en ung kvinde, som er blevet myrdet. Da han opdager liget i hendes hjem, overrasker han morderen, der stadig befinder sig i lokalet. Det lykkes dog morderen at flygte, men han efterlader sig en helt speciel bog på gerningsstedet. Bogen indeholder en hilsen fra den skyldige. Da endnu et offer findes, sættes Van Veeterens litterære kundskaber, som i de andre afsnit af serien, på prøve for at nå at stoppe seriemorderen, før der bliver begået flere mord.

Det gode ved denne Van Veeteren består specielt i, at den er bevidst om sin genre. Der er ingen svinkeærinder og der spildes ikke tid på en længere unødvendig miljø- og karakterskildring. Dette ligger derimod delvist implicit i den konstant fremadskridende handling. Dette betyder så til gengæld også, at hvis det er dybde og original filmkunst man søger, er det ikke hos Van Veeteren man skal lede. Og er man den kræsne og erfarne filmelsker har man ligesom også set det hele før, hvilket er tilfældet for de fleste tv-film.

Det er altså ikke stor filmkunst, der leveres i serien om Van Veeteren og heller ikke i dette udmærkede afsnit. Det er derimod gedigen underholdning for krimielskeren, hvor der virkelig er knald på intrigerne og de bestialske mord, i en langt mere velproduceret og professionel form end vi kan mønstre her til lands. Så der er virkelig grund til at kippe med hatten.

Billedet anamorfisk widescreen (1.78:1), der fungerer på de fleste fjernsynsskærme, og lyden i Dolby Digital 5.1 eller stereo.

Der er intet ekstramateriale på denne dvd.

SF/Fox