Night on Earth

13. marts 2007 af Søren Falgaard

Night on Earth billede

Jim Jarmuschs ”Night on Earth” er en lille perle, der fortæller fem historier om taxakørsel i fem forskellige storbyer

Jim Jarmusch er en hovedskikkelse i den amerikanske independent filmbevægelse. ”Night on Earth” er fra 1991 og skildrer fem historier fra fem forskellige storbyer. Underliggende samles de fem historier af, at de alle foregår i taxaer og udspændes via dialogen mellem taxachaufføren og passageren. Derudover bidrager den stemningsfyldte baggrundsmusik, de mange cigaretter og billederne af gadens rum filmdelene.
Hver for sig repræsenterer delene nogle pudsige historier om de mennesker, der sidder bag rettet og dem, der er ude at køre i nattens rum. Det er godt tænkt af Jarmusch, der leverer en form for hyldest til de skæve eksistenser i ”Night on Earth”. I den første historie er vi i New York, hvor en ung kvindelig taxachauffør (Wionna Ryder) samler en filmcaster (Gena Rowlands) op ved lufthavnen. Derudover er der historien om den tyske klovn, der er blevet taxachauffør i New York og møder en ærkeBrokelynborger i sin taxa. I Roms gader snakker en ivrig chauffør (Roberto Benigni) i bokstavelig forstand sin kunde ihjel, mens vi i Paris følger en sort taxachauffør, der samler en blind skønhed op. I finske Helsinki fortæller chaufføren sine passagere en rørende historie.

Således er de fem historier meget forskellige, men de passer alligevel glimrende sammen. Musikken er leveret af den legendariske Tom Waits, der selv spillede med i Jarmusch’s ”Down by Lawn” (1986). I det Jarmuschske univers er der plads til skæve eksistenser og fængende lyd og billedkulisser. Her fortælles små interessante historier uden Hollywoods ofte lidt uinteressante genreformularer.

Jarmusch, der slog igennem med ”Stranger than Paradise” (1984) har nu i over tyve år fortalt disse skæve og interessante historier, og der er ikke andet end gode grunde til at have den hvidhårede særlings film stående på hylden. Senest forærede Jarmusch os ”Broken Flowers”, hvor Bill Murray iført Fred Perryjokingsæt turnerede land og rige rundt for at finde moderen til sin ukendte søn.

Filmudgivelsen her er led i den række af Jim Jarmuschfilm, som Criterion har sendt på gaden. Her på On-Z kan du naturligvis finde DVDanmeldelser af filmene.

Criterion Film.

Titel: Night on Earth
Original Titel: Night on Earth
Premieredato: 13. februar 2007
Instruktør: Jim Jarmusch
Skuespillere: Gena Rowlands, Winona Ryder, Lisanne Falk, Alan Randolph Scott, Anthony Portillo, Armin Mueller-Stahl, Giancarlo Esposito, Rosie Perez, Richard Boes, Béatrice Dalle, Roberto Benigni, Matti Pellonpää
Spilletid: 129 min.
Selskab: 1991, Channel Four Films