Nine Lives

18. oktober 2004 af Morten Pedersen

1 stjerner Skriv en kommentar

Nine Lives billede

Nine Lives: Metervare-action med halvforvirrende plot og Wesley Snipes som frontfigur. Tømmermændene skal være mere end slemme…

Dean Cage er tidligere supersoldat, men har nu kun de dårlige oplevelser fra hans tid i Bosnien tilbage – sammen med hans kæreste forsøger de at komme tilbage til overfladen og leve et normalt liv igen. Desværre tropper Cage op på det klassiske forkerte sted på det klassiske forkerte tidspunkt. På en restaurant forveksles han med en agent med vigtige informationer om et nyt narkotika, og på den måde hvirvles han pludselig ind i en masse kedelige hændelser. Han får en indsprøjtning med stoffet XE, der har den egenskab, at man kan bilde personen der modtager det ind, at man er hvor som helst og i en hvilken som helst situation. Desuden dør man efter en rum tid, medmindre man får en modgift.
Skurkene vil gerne pumpe Cage for en masse oplysninger, og får ham bildt ind, at han er tilbage i Bosnien – men desværre for dem, kan man selvfølgelig ikke lige køre om hjørner med en ex-Special Forces-soldat. Så sammen med Cages kæreste og en solid blanding af CIA og FBI går den vilde jagt på XE, modgift og skurke i én stor pærevælling.

Her kunne en god actionfilm sagtens tage sin begyndelse, og med Wesley Snipes som hård hund skulle man være garanteret smæk for skillingen. Men ak. Handlingen er forvirrende, kampscenerne er uopfindsomme og dårligt tilrettelagt – Og Wesley Snipes ser bare malplaceret ud, og jeg var ofte i tvivl om det var hensigten pga. hans narkotika-ramte tilstand, eller om han bare inderst inde fortrød, at han havde sagt ja til en rolle i en B-film. Humor er der ingen af – og selve ideen med at ved hjælp af et narkotikum at kunne manipulere med folks psyke, der ellers er en del potentiale i – bliver behandlet inkonsekvent og forvirrende. F.eks. kan skurkene godt bilde Cage ind, at der er ild i hans tøj – men ingen finder på at bilde ham ind, at han sidder fast eller har fået håndjern på, når han er på flugt. Desuden kan Cage til tider skelne mellem den indbildte situation og virkeligheden, når det passer ind i filmens plot, men andre gange er han bare helt væk og er kun i Bosnien.

Wesley Snipes medskuespillere hjælper ikke på det kunstneristiske indtryk – for de gør det ikke særligt godt - og generelt får man indtrykket af en film, der er lavet alt for hurtigt og eventuelt med for få økonomiske midler, og man så er landet med et dårligt metervare-produkt, der fås meget bedre og mere originalt i andre indpakninger. Ikke engang med rigtigt slemme tømmermænd er filmen værd at se, og denne anmelders anbefaling er at finde en af ”Blade” - filmene frem og gense Wesley Snipes, hvor han hører hjemme, nemlig i første division, og så glem alt om Nine Lives – hvilket hurtigt er gjort.

Ekstramateriale:
Det hænder, at en småkedelig DVD-film kan overraske med spændende og givtigt indhold, men desværre er ekstramaterialet lige så dårligt som filmen. Her reklameres med previews og trailers (ikke meget forskel her…), lidt tekstinformation om locations og anden historie, og så en ”Making Of Nine Lives”. Her fortæller de forskellige filmskabere om tilblivelsen, alle virker sært uinspirerede, lyden er dårlig og informationsniveauet lavt. Skægt nok er Wesley Snipes slet ikke med ind over ekstra-materialet….

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Scanbox.

Titel: Nine Lives