Octane (DVD)

20. april 2005 af David Lund

Octane (DVD) billede

Delvis underholdning, delvis stilforvirring... Octane er en B-film med stort B

En mor har netop hentet sin datter, der har været hjemme hos hendes far. Forældrene er fraskilt, og de tydelige opdragelsesforskelle starter et skænderi i bilen. De kører ind på et cafeteria og får en bid mad, og på vej ud i bilen opdager Senga (moren) at Nat (datteren) har sagt ja til at en jævnaldrende kører med en bid vej. Denne pige opfører sig meget mystisk, og efter at have sat hende af lidt længere oppe af motorvejen, bliver Nat ringet op af hendes far, der pointerer at hun har glemt hendes fødselsdagsgave hjemme hos ham. De kører ind på den næste holdeplads og venter på ham. Da gaven så kulminerer i endnu et skænderi, kommer Nat væk fra Senga. Næste gang Senga ser hende, bliver hun forført af den tidligere blaffer til at køre med hende og nogle andre. Senga når ikke at stoppe hende, og er overbevist om at der er tale om en bortførsel. Hun prøver at får politiet til at gøre noget, men de virker uinteresserede. Senga tager selv sagen op, og snart er hun og Nat involveret i en kult med sex, stoffer og hele molevitten.

Octane starter med et dejligt afslappet tempo. Selvom der er stor stilforvirring fra instruktørens side, føler man sig godt underholdt og hurtigt sat ind i historien og dens karakterer. Nogle sekvenser læner sig op af David Lynch, og prøver at fremprovokere de samme stemninger som hans film, og selvom man kan diskutere originaliteten i det, er det netop de sekvenser der virker bedst. Man føler sig netop draget af mystikken, og Sengas hallucinationer grundet de piller hun tager. Lige så snart filmen ”kommer i gang” går det dog fuldstændigt galt. Her virker det mere som spænding ala en Bruckheimer produktion, og selvom der måske ikke er noget galt med det, falder hele opbyggelsen fra hinanden. Plothullerne hober sig op i flere mængder, og henmod slutningen sidder man sagesløst og ryster på hovedet.

Madeleine Stowe (12 Monkeys, Short Cuts, Den Sidste Mohikaner) spiller hovedrollen som Senga. Hun er egentlig en meget dygtig skuespillerinde, men hun er kendt for at tage nogle lidt forkerte beslutninger (Generalens Datter, Imposter, We Were Soldiers) angående valg af filmroller, Octane er ingen undtagelse. Hun spiller jo egentlig rollen som Senga ganske udmærket, hun overspiller til tider, men sådan er det jo med denne slags film. Nat bliver spillet af Mischa Barton, og hun er ligeledes helt udmærket. Hun har haft en masse små roller i film som Notting Hill, Den Sjette Sans og Lost & Delirious og desuden er hun med i serien The O.Z. Hun kunne sikkert godt slå igennem med den rigtige rolle i den rigtige film, men det bliver altså ikke med Octane. Til sidst burde jeg lige nævne den sotre, onde leder af kulten som bliver spillet af Jonathan Rhys-Meyers. Han har fået en stor fanskare i USA, af grunde som jeg stadig ikke forstår. Han har spillet med i film som Titus, Alexander, Bend It Like Beckham, Ride With The Devil, Velvet Goldmine og er med i serien The Tribe. Han overspiller fuldstændigt som altid, og i mine øjne er der ikke meget håb for hans fremtidige evner.

Instruktøren på filmen hedder Marcus Adams, og han har før lavet en lidt bedre b-film ved navn Long Time Dead, og er netop i gang med The Painter, en film med Wesley Snipes. Han har før været nomineret til en pris for Bedste Reklame, og måske burde han blive ovre i den genre. Seriøse film burde han på alle måder holde sig fra, for han formår at ødelægge det hele i løbet af spilletiden. Endelig en film hvor man kan sige at det ikke er manuskriptforfatteren skyld at filmen er mislykkedes, for det er netop Adams skyld. Han skyder engang imellem nogle billeder der passer bedst ind i musikvideoer, men hans største fejl er hans mangel af fornemmelse og hans kaotiske stilforvirring.

Octane ender derfor med at være en blandet fornøjelse. Den første halvdel kan let klassifiseres som god, tom underholdning og den anden halvdel er blot ragelse. Hvis du stadig overvejer at se filmen, så overvej at sluk for den når den hurtige klipning begynder, for derfra begynder det at blive meget dårligt.

Filmen er venligst udlånt af
Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Octane