Out Of Reach

20. juli 2005 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Out Of Reach  billede

Seagal forsøger sig endnu engang med selvskrevet materiale i en film med politiske budskaber.

Seagal spiller William Lansing, en fåmælt mand med en ukendt fortid (lyder det velkendt?). Han lever et sted i den vilde natur, hvor han ernærer sig med at få syre dyr til at blive raske igen. William har et sponsor barn i polen, den forældreløse pige, Irena, som han udveksler breve med fra tid til anden. Skumle bagmænd er på spil i Polen. Menneskehandel er blevet en multi-milliondollar forretning. De forældreløse børn er nemme at afsætte. Da William ikke hører mere til Irena, drager han afsted til Polen for at opklare mysteriet, da der er noget lusket bag. Hvad han kommer frem til er et kompliceret net af lyssky menneskehandlende bagmænd, der ikke er blege for at slå ihjel for hvad de tror på. Hvad de ikke ved er, at William har et par tricks i bagærmet med i bagagen.

Seagal har selv taget pennen til papiret i hans seneste film, men det bliver ikke bedre af den grund. Tværtimod. Hvis han bare ville lade andre om at gøre deres arbejde, kunne Seagal passende gøre sit. Behøver man sige 2 gange, hvad der menes med det? OK, et hint er Wing-Tsun. Eller med andre ord, japansk kampkunst. Seagal har før fået lov til at ytre sine politiske meninger med hensyn til naturen og alt det onde, som onde mennesker gør i denne verden. Det ødelægger blot stemningen en smule og det gør, at kvaliteten og udfaldet af selve underholdningsværdien kan diskuteres.

Filmens tempo er ikke det hurtigste i vesten og dialogerne ej heller dem der får indbragt en oscar. Der er en del roden rundt i historien og man kommer aldrig til at kende de forskellige personers rolle - man får aldrig mere baggrundsviden. Dette gør filmen til en lidt tynd og overfladisk oplevelse. Hensigten er ellers så god, men det kan være Seagal denne gang favner for bredt. Man kan ikke både blæse og have mel i munden. Seagal mener han kan, men han burde bare holde sig til sine karate/Wing Tsun stil og så kan historien ellers komme i anden række. Det er åbenlyst, hvad Seagal sælges på – det er ikke på grund af hans udseende og slet ikke frisuren.

Der var engang hvor det hele var nyt og ”Nico” eller ”Hard To Kill” var anderledes, underholdende actionfilm. Som for Lundgren, Van Damme – ligeledes for Seagal. Han hører til fortidens actionidoler og i Hollywood går tiden stærkt. Der er brug for nye kræfter og nye ideer. Seagal's film er og bliver produceret til den hårde kerne af fans, der ikke går glip af en film med ham. Det er bare synd, at Seagal fans desværre er blevet skuffede af den seneste film fra Mr. Stone Face.

Der har været et par flops i Seagal's filmkarriere og Out Of Reach ligger ikke helt i værste skuffe som eks. Out For A Kill eller den ideforladte Ticker. Der er bare for mange ”døde” situationer, som man ligeså godt kunne have brugt til at fylde med de actionsekvenser, man som Seagal fan, efterlyser i en Seagal film.

Så spar os nu for alle dine sjove ideer, Seagal og giv fansne det de vil have.

DVD ekstra materiale
Kun trailers. Dette er ikke det bedste ekstramateriale der er set, så 1 stjerne for det.