Peddersen & Findus 3: Nissemaskinen

23. november 2006 af Morten Pedersen

Peddersen & Findus 3: Nissemaskinen  billede

Julehygge med katten Findus og gamle Peddersen i en ægte, gammeldags tegnefilm.

Sven Nordqvist er forfatteren bag den succesfulde børnebog Findus og Peddersen, som har henrykt ved mangen en godnatlæsningsseance. I Emil fra Lønneberg-smålands-agtige idylliske omgivelser bor den lidt ensomme gamle særling med det store hjerte, Peddersen og hans specielle kat, opkaldt efter en ærteproducent, Findus.

De to har udover en del populære bøger optrådt i både computerspil og på film, og nu lander så den 3. film på DVD, rettidigt timet med den kommende højtid. Filmen er noget så utraditionelt som en ordinær animationstegnefilm, her er ingen computertricks og andet nymodens pjat. Det er figurerne og historien der bærer filmen, og finder man ikke Findus´ univers hyggeligt, så skal man ikke købe filmen i håb om at få et teknisk under at se. Til gengæld vil man, hvis man kan lide Sven Nordqvists bøger, finde sig godt tilrette foran denne lille film, som rammer plet i forhold til stemningen i bøgerne. Her er finurlige opfindelser, skøre høns, sælsomme bukler og masser af hygge, alt sammen i et adstadigt tempo, så alle i familien kan følge med. Man kan ligefrem høre bedsteforældrene sukke af lettelse over en DVD, som de også vil finde seværdig.

Selve historien tager udgangspunkt i noget, der er set før; Findus ønsker sig brændende at få besøg af julenissen til juleaften, og Peddersen forsøger at opfinde en nissemaskine til ham, for at han ikke skal blive for skuffet, når nu julenissen ikke eksisterer. Så her er problematik med barnetro og glæden ved julen, og Findus og Peddersen når næsten også at blive uvenner undervejs, om end det er meget lidt dramatisk. Peddersen har mange kvaler, hvilket ikke bliver nemmere, når buklerne konstant stjæler hans møtrikker og skruer, og naboen får givet ham en tillægsopgave i form ad 100 trænisser, der skal snittes til julebasaren.

Man er dog aldrig rigtigt i tvivl om, at det hele nok skal gå, for der er ingen onde skurke eller farlige dyr omkring Peddersens træhus med de mange spændende gange og hemmelige rum, men kun bløde snedriver og hestevogne. Og som tidligere nævnt foregår det hele i et roligt tempo, historien tager ikke de store drastiske udsving. Hvis man efter at have set Peddersen & Findus 3: Nissemaskinen så sætter en Disney DVD fra de seneste 5 år på, vil man blive blæst omkuld af det voldsomme tempo med hurtige klip og special effects.

For ligesom at understrege den lidt mere traditionelle stil, er det også noget mere hengemte skuespillere hvad angår stemmer, der leverer lyden. Per Pallesen er perfekt som Peddersen, Findus er lidt mere ordinær leveret af Carl Chrisitan Winther, og Preben Kristensen er ikke overraskende en supergod gakket julenisse med mærkelige ordsprog. Man går ikke galt i byen ved at kaste lidt håndører efter denne tegnefilm – som vor morfar lavede dem – men på trods af det lidt bagvendte ved en sådan anbefaling på et film-site, så vil jeg nu mene, at man får mest ud af en tur i boghandlen og en investering i de oprindelige bogudgivelser. Der er lidt mere til fantasien på de store flotte tegninger med de tusindvis af detaljer, og hvad angår teksten er det helt i top.

Men det er jo bare pølsesnak, pølsesnak.

God jul med Peddersen & Findus 3: Nissemaskinen

Der er intet ekstramateriale på DVD´en.