Perfect Stranger

4. november 2007 af Jesper Poulsen

Perfect Stranger billede

Willis er ved at kede sig ihjel i Berrys selskab

Bond-babe, mutant i X-men, komplet elendig i Catwoman og helt fantastisk i Monster's Ball. Halle Berry har prøvet lidt af hvert. Og snart kan man så se resultatet af at have været under dansk vejledning, når Susanne Biers Things We Lost In The Fire når det store lærred. I mellemtiden kan man lure på Halle Berry (hvis det er det man er til) i Perfect Stranger, hvor hun spiller over for Bruce Willis. Han er selv i den grad højaktuel i alt hvad der kan krybe og kravle på dvd for tiden. Glansrollen som John McClane i Die Hard er netop nu kommet i handelen med sit fjerde kapitel og Willis er tilmed også at finde i de aktuelle Grindhouse-projekter. Som tredje hjul finder vi Giovanni Ribisi (Basic, Lost In Translation, Cold Mountain) i rollen som Miles Haley, højrehånd til Rowena Price (Berrys rolle). Som et sandt teknisk geni, får han en meget afgørende rolle i Rowenas jagt på en barndomsvenindes morder. Mistænkte Harrington Hill (Willis) er chef i et stort og anerkendt reklamefirma. Inden Rowenas veninde findes myrdet, så når hun at fortælle Rowena at hun har en affære med Harrington. Rowena tager sagen i egen hånd, og forsøger at komme tæt på Harrington i håb om at opsnuse beviser. Miles giver et nap med i form af at fabrikere et alias til Rowena og snart efter starter hun som vikar i Harringtons firma.

Nettet strammes langsomt, men det er også smaskfyldt med løgn og bedrag. Langsomt, skridt efter skridt, kommer Rowena usædvanligt tæt på Harrington, og måske også lidt for tæt!

Dette er en klassisk thriller som følger det sædvanlige mønster med at man som seer skal agere meddetektiv, for at kunne spotte de usynlige spor der kan fælde en morder. En helt, en mistænkt – kan det være mere ligetil? I gamle dage, blev man overrasket over uventede drejninger. Det gør man ikke mere – nu ved man at folk som åbenlyst har rent mel i posen, meget ofte ikke har det alligevel. Derfor er der ikke det helt nye under solen her – bortset fra at ma nok ender med at gætte forkert. Et eller andet sted, gør simpelheden også at filmen med sine små armbevægelser og snørklede suspence, at filmen hurtigt sidestilles. I min verden kan jeg begrænse mit udsagn til at sige: Secret Window var en langt bedre film...

Det betyder også at Perfect Stranger er et one-time-view. Ikke en film man ser mere end denne ene gang. Skuespillet er bestået, men så heller ikke mere. Galleriet er nemlig ikke komplekst nok til for alvor at blive interessant i sig selv, Omdrejningspunktet kunne lige så godt have været klaret som en tv-film. Og at filmen så har nogle dybt forudsigelige rammer, gør så heller ikke tingene bedre. Det bliver lidt substansløst i længden, og underholdningen er ikke mere end lige hjemme. Tydeligt at Willis keder sig med sine simple replikker, mens Halle Berry ligner en som har accepteret at det er den slags manuskripter hun nu modtager her efter Catwoman.

Ekstra materialet er lidt slapt og begrænset til en 11 minutter lang film som ligner et mix mellem en b-roll og statisk interview. Ikke sønderligt spændende, men hul i det. For filmen er heller ikke det store sus i sin samlede helhed, så hvorfor bruge en masse krudt på at se bag kameraet på en film som ikke magter at rejse sig over det forventelige niveau!

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: Perfect Stranger
Original Titel: Perfect Stranger