Peter Pedal 3 – På Eventyr I Junglen

11. januar 2016 af David Lund

Peter Pedal 3 – På Eventyr I Junglen billede

Desværre den værste af "Peter Pedal" filmene og uden den store gensynsglæde.

De fleste mennesker har et forhold til Peter Pedal. Aben der kan udføre mirakler og hans ven med en gule hat har langsomt men sikkert sneget sig ind i den vestlige verdens børnehjerter. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange forskellige bøger og tegnefilm der efterhånden er lavet, men det er uden tvivl en del. Tilbage i 2006 blev der pustet mere til ilden med en succesfuld spillefilm, der også kom en tur i biograferne. En succes betyder naturligvis efterfølgere i Hollywoods øjne, og vi er nu nået til den tredje af slagsen.

Peter Pedal bliver udvalgt til at deltage i en rummission, for at udskifte en del af en satellit, der kan redde junglen for oversvømmelse. Missionen går dog galt, og Peter Pedal må nødlande i Afrikas jungle. Manden med den gule hat leder febrilsk efter sin ven i junglen, men Peter tager den med ro, og skaber en masse nye dyrevenner i forløbet. Dog kommer oversvømmelserne nærmere da en storm truer junglen, men Peter har en plan!

Naturen må og skal bevares og moralen i filmen er ganske tydelig allerede ud fra plotbeskrivelsen. Husk på at dette er tegnefilm for de yngste, så naturligvis skal alt skæres ud i pap. ”Peter Pedal 3” har skam også hjertet på rette sted, men midt i udførelsen af plottet, træder den alligevel forkert undervejs. Der er nok ikke skænket de store tanker i filmen, for ikke kun er det ulogisk at sende et levende væsen afsted på en så simpel rummission, det går i strid mod selve filmens morale. Og når firmaet leder efter Peter Pedal, er det måske heller ikke det bedste signal at sende, at de bruger en helikopter så løssluppent som de gør. Moralen er dog heldigvis ikke alt i filmen, og jeg er helt sikker på, at den på trods af fejltrin alligevel siver ind hos de mindste, men med bare lidt mere fokus, kunne filmskaberne have skabt noget langt mere vellykket end tilfældet er.

Filmen skrider afsted i et behageligt og roligt tempo. Er man bange for, at sine børn skulle blive forskrækkede over en rummission der går galt, og en voldsom storm der sætter ind i junglen, kan man roligt slappe af. På trods af de farlige omstændigheder, sørger filmen nemlig for, at vise disse situationer så stille som muligt. Humoren og musikken var en stor del af den første ”Peter Pedal” film, og den skabelon er forsøgt gengivet siden uden det store succes. John Goodman er fremragende og sjov i filmen her, men nu befinder vi os i Danmark, og jeg tvivler på, at mange danske hjem ser filmen på engelsk. De danske stemmer er, undtaget Peter Pedal og Manden med den gule hat, nemlig ganske rædderlige. Man kan dog sagtens se igennem dette faktum, og alligevel falde for den fine stemning og få gode vittigheder rundt omkring, men der er desværre ikke den store gensynsglæde ved filmen her. Med andre ord – ikke en skidt film, dog kun for de yngste som sikkert kun gider se den en enkelt gang. Min søn på 4 år har i hvert fald ikke efterspurgt et gensyn, som han ellers normalt gør efter at have set en film.

Billede & Lyd – 4/6

Produktionen har bestemt ikke været dyr, og derfor er lydsiden ikke særlig interessant. Baghøjtalerne kommer sjældent i brug, og lydbalancen mellem stemmer, musik og effekter er der ikke gjort det store ud af. Dog går alt stadig fint igennem. Billedet derimod er helt fri for gryn, og de rene linjer ser enormt flotte ud på blu-ray.

Ekstramateriale – 2/6

En håndfuld sange fra filmen i karaokeudgaver er det eneste ekstramateriale til filmen her. Ikke imponerende, men sangene er fine, og skulle man være blandt de få, der virkelig nød filmen, er det vel ikke det værste lige at synge med på sammen med børnene.

Universal Pictures.

Titel: Peter Pedal 3 – På Eventyr I Junglen
Original Titel: Curious George 3: Back to the Jungle