Phase IV

4. juni 2004 af Aino Bredtved

Phase IV billede

Hvad nu, hvis nogen har fundet kuren mod AIDS?
Hvad så, hvis nogen opdager, at de har den?
Og nogen vil bare gøre alt for, at det ikke skal blive opdaget

Simon Tate (Dean Cain) er sportsjournalist og football-spiller. En række dødsfald vækker hans nysgerrighed – fire unge mennesker er blevet fundet døde på New England University, tilsyneladende uden sammenhæng. Simons gode ven Dr. Benjamin Roanic, bliver anklaget for mordene og findes i øvrigt pludselig myrdet. Da Simon går ind i sagen for at bevise Roanics uskyld, finder han ud af, at alle de døde studerende var tilknyttet Phase IV. Problemet er så, at finde ud af, hvad Phase IV egentlig går ud på.

Inden Roanic døde lykkedes det ham at putte en kapsel/pille i Simons lomme, der kan bevise hans uskyld. Men hvad er der i kapslen? Åbenbart en hemmelighed så stor, at højere kræfter (bla. Brian Bosworth) ikke vil sky noget middel for at afholde Simon fra at nærme sig sandheden, men hvorfor…?
.
Nogle af Roanics kartoteker leder imidlertid Simon på sporet af et medicinalfirma der udvikler medicin for at afhjælpe symptomerne på HIV/AIDS. Men hvad er så sammenhængen med de døde studerende? Det viser sig, at eleverne deltog i et top-hemmeligt forskningsprojekt som ”forsøgsdyr” for en vaccine mod AIDS, men ved obduceringerne viser de ingen tegn på AIDS - overhovedet…!

Dette er en actionfilm – og faktisk en rigtig spændende en af slagsen – og måske heller ikke så langt fra noget, der kunne forekomme i virkeligheden? Det eneste, der skuffer mig noget er, at Brian Bosworth har en modbydelig rolle – ham kan jeg altså så godt lide, han er rimelig lækker på sin egen måde ;o) Både Brian Bosworth og Dean Cain er i virkeligheden tidligere football-spillere og bevar mig vel… man må også indrømme, at de er i ret god form. *S*

Jeg er ikke helt klar over, hvor kendt Brian Bosworth egentlig er herhjemme – jeg har set ham i et par film bl.a. ”Three Kings” med George Clooney, Ice Cube, Mark Wahlberg og Spike Jonze, en middelmådig actionfilm der hedder ”One tough Bastard og Lawless, hvor han spillede over for Bruce Payne - herhjemme kendt fra flere tv-serier bl.a. ”Heksene fra Warren Manor”, ”Nikita” og hedengangne ”McCall” (The Equalizer), en genial skuespiller! Nå, men det er jo ikke ham, der er tale om her, det var bare en sidebemærkning :oP

Dean Cain, er også en meget lækker mand, herhjemme mest kendt for rollen som Superman/Clark Kent i ”Lois & Clark – the new Adventures of Superman” og senest aktuel som vært i tv-programmet ”Ripley’s Believe it or not” – han er en glimrende skuespiller, som jeg regner med, at vi kommer til at høre mere til fremover. Måske også fordi hans stedfar er filminstruktør – nej, spøg til side, han kan godt klare sig i branchen uden stedfars hjælp. Hans mor (Sharon Thomas) og søsteren (Krisinda Cain) er i øvrigt også skuespillere – meget passende så…! Det bliver i familien.

Er du til film som f.eks ”Face Off” vil du nok også kunne lide denne film, det er ikke sådan noget ”tju bang” action i oppisket tempo, men
der er nogle ret spændende sekvenser undervejs, og jeg tror den vil være sådan lidt for enhver smag - måske? Og ikke én eneste gang vandt tyngdekraften kampen om mine øjenlåg selvom jeg satte filmen på lidt lovligt sent – det var egentlig meningen, at jeg kun ville se halvdelen af filmen den aften og den anden halvdel dagen efter, men jeg kunne ikke slukke og fik set den hele med stor fornøjelse.

Jeg giver ”Phase IV” 3 ½ stjerne, men siden det ikke kan lade sig gøre, får den 4 stjerner, for den er alligevel en del bedre end ”bare” en 3’er.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Phase IV