Placebo - Once More With Feeling

4. november 2004 af Michael Panduro

4 stjerner Skriv en kommentar KØB MUSIK DVD'EN HER

Placebo - Once More With Feeling billede

Flot udgivelse indeholdende samtlige videoer med indieheltene i Placebo

Siden 1996 har multinationale Placebo været bannerførere på den britiske indiescene. Deres støjende mix af tempofyldte energiudladninger og mere syrede og følelsesladede, stille numre, samt deres androgyne fremtoning, har ført til sammenligninger med alt fra Smashing pumpkins, Pixies og Sonic Youth til Nirvana og T-Rex. I forbindelse med udgivelsen af deres nye opsamling har EMI/Virgin sendt denne DVD med alle bandets videoer på gaden.

Vi præsenteres for et bredt og varieret udvalg fra bandets imponerende bagkatalog igennem de 16 videoer, 5 live optagelser og det fyrre minutter lange dokumentarprogram, som udgør hoveddelen af skivens indhold. Der bydes på alt fra billedskønne succesvideoer, såsom "Pure morning" og den nye "Twenty years", live optrædender med Justin Warfield og David Bowie og en pudsig liveversion af "Protect me" oversat til fransk. Bandets fire albums er alle repræsenteret, helt tilbage til de sjældent sete videoer til "36 degrees" og "Teenage angst". Det hele er sat kronologisk op og giver dermed et sjovt indblik i bandets musikalske, såvel som visuelle udvikling.

Lyd og billedformat varierer fra video til video, men generelt er det hele af høj kvalitet. Lyden er god og rummelig, og enkelte numre er endda i DTS. De mange videoer er kendetegnet ved en flot sans for nytænkning og stort stilistisk overskud. Bandet har flere gange allieret sig med diverse kunstnere af forskellig slags, og det er tydeligt på resultatet. I det hele taget har vi at gøre med en udgivelse, hvor der er kredset for detaljerne, og den visuelle fremstilling. Menuerne, indpakningen og den medfølgende booklet er af meget høj kvalitet, og DVD'en ser godt ud på hylden. Alt det sagt er dette naturligvis kun en udgivelse for fans. Det ER flotte videoer, men vi har ikke at gøre med videokunst, der vil appelere til folk der ikke allerede er glade for musikken. Det der gør pakken tiltalende er de mange godbidder der ligger rundt omkring. De førnævnte livevideoer og dokumentaren, stiller skarpt på variationen og de små pudsigheder der kendetegner bandet. "Care in the community", som dokumentaren hedder, er et sammenklip af nye interviews med de tre bandmedlemmer, og handler hovedsageligt om en lang stribe af ganske underholdende anekdoter. Kun for fans, men fans vil være underholdt. For de uindviede kan DVD'en fungere som en fremragende introduktion til en ni år lang karriere, der stadig kører for fyldt blus, og for de indviede er her pudsigheder nok til at gøre udgivelsen interesant. Alt i alt er her alt hvad man kunne forvente og en smule mere. Der er gjort noget ud af detaljerne, og for de interesserede er der oven i købet et oplysende kommentarspor med bandet til samtlige videoer. Som bonus ligger der desuden nogle af de videooptagelser, som hører til liveshowet.

Det er altid svært med videoudgivelser, fordi det kun er meget få musikvideoer, der rent faktisk har noget der er interessant for andre end de særligt indviede. Placebo laver videoer, der er langt over gennemsnittet, og de har valgt at krydre deres udgivelse med en stor håndfuld særligt interessante godbidder, så vi har at gøre med en udgivelse af høj kvalitet. Desværre vil en samling videoer med et band aldrig blive ligeså specielt som en liveoplevelse, så Placebos glimrende "Live in France" DVD fra sidste år er i sidste ende at foretrække.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
EMI Medley Records.

Titel: Placebo - Once More With Feeling