Placid Lake

4. juli 2004 af Per C. Halling

Placid Lake  billede

Der er det liv som drømmer om eller stræber efter og så er der det liv, som gør dig lykkelig.

Placid Lake er en ung fyr som er vokset, med rigtige 60’er hippier til forældre Faderen er studievært og psykoterapeut og moderen lave film om undertrykte mennesker, der har mere brugt tid på at realisere sig selv end være gode forældre. Fx hvem vil sende deres søn i skole den første dag iført kjole for at demonstrere lighed for kønnene ? Under hele hans opvækst er han derfor blevet mobbet og slået. På tros af at hans eneste ven, pigen Gemma, fraråder ham, beslutter han at gøre oprør med sin baggrund og personerne, som har forpestet hans liv. Det går dog ikke helt så nemt og efter flere mislykkedes forsøg gør han et sidste, i form af at lave en lille film om alle deres svagheder i forbindelse med, at der udskrives en filmkonkurrence på hans High School. Han vinder konkurrencen, men sejren er måske dyrt købt. Efter filmforvisningen og ikke mindst alle afsløringerne jagter skolens bøller ham op på taget og han ender med at ”falde” ned og brække alle de ben og knogler som man overhovedet kan. Under hospitalsopholdet beslutter han sig for at nu han vil finde lykken og meningen med livet når han kommer ud igen. Han lader sig klippe (a la George Bush) og får job i et forsikringsselskab for nu skal der virkelig ske noget. Dette oprør har selvfølgelig sin pris og er det nu også et bedre og lykkeligere liv han er ved at skabe sig og hvordan reagere omgivelserne på hans beslutning ??? Mere skal ikke røbes her for historien er fyldt med sjove twister, episoder, figurer og drejninger, som gør at filmen hele tiden overrasker og underholder de godt 90 minutter den varer.

Hvis du var vild med teenager-find-dig-selv-komedier a la American Pie, Van the Man eller andre af samme skuffe, vil du nok ved første øjekast blive skuffet, for denne har ingen unge korrekt (Læs: let) påklædte piger med kæresteproblemer, sexhungrende ungersvende og masser af falden på halen komik. Det er en ungdomsfilm, men de voksne kan også få sig et godt grin hvis de kigger med. Dialogen er både frisk, fræk, velskrevet med bid i, og på samme tid er historien er fuld af twists og sjove uventede påfund. Dette gør det til en film, som meget hurtigt vokser sig ud af genrens typiske mønstre og personerne bliver vedkommende. Man kan hurtig kende sig selv eller andre og fra sin dagligdag eller sit eller liv, selvom de nogle af typerne selvfølgelig er trukket meget kraftig trukket op.

Det er utroligt så mange budskaber den debuterende instruktør og forfatter Tony McNamara har nået at få med i denne simple historie. Han har valgt at fortælle den på en let og ligetil måde med masser af kameravinkler/ture, anderledes klip og hilsner til andre ungdomsfilm som fx The Graduate/Fagre Voksne Verden. McNamara har også valg at besætte de forskellige hoved- og biroller med skuespillere, med meget forskellige baggrunde. At begynde at remse alle de forskellige film og Tv-serier de har medvirket i, finde jeg ikke i denne omgang for nødvendig for jeg tror næppe, at du kan genkende de fleste af dem, men tørt konstatere, at kemien mellem også gør sit til, at filmen får en helt speciel stemning.

Nu har vi kigget lidt på filmen, så lad os kaste et blik på hvad DVD’en ellers har at byde på og den tekniske kvalitet.

Ekstra Materiale

Der er lidt men godt …

B-Roll

Næsten 40 minutter fra optagelserne, hvor det er tydeligt, at de har haft det sjovt. Man får et godt billede af hvordan, det er at lave film. Man kunne kalde det en slags rough cut af et making of-program, men fungere faktisk bedre end dem, som typisk er at finde på dvd-udgivelser som mange gange ikke er andet end et 15 – 20 minutters reklameindslag.

Interviews

Alle de vigtigste skuespillere foran og folk bag kameraet interviewes. Interviewene er af forskellige varighed, men tilpas for hver enkelt for nogen har meget andre lidt at sige. Teknisk set er de langt fra spændende, men til gengæld er indholdet fornuftigt og man kan mærke oprigtigheden i det som de siger, for deres kommentarer virker langt fra indstuderet på forhånd, selvom der er naturligvis også er blevet plads til et par sekunder med de vanlige rosende ord om hinanden.

Cast

Meget, meget korte biografier og alt for korte til at få et ordentlig billede af de forskellige skuespillere.

Trailere

Dels en trailer fra filmen, men også fra 2 kommende film fra Paramount Home Entertainment.

Ekstra Materialet på denne danske/skandinaviske udgave af filmen er faktisk en udmærket lille samling. Problemet er bare, at det hele desværre, enten er utekstet eller på engelsk. Det er efter min mening meget sjusket af distributøren når der nu alligevel er ofret penge på at tage denne film hjem til det danske marked. Det trækker naturligvis ned. Ligesom et kommentarspor med cast and crew kunne have været rigtig godt.

3 stjerner ud 6

Video

Denne danske/skandinaviske udgave af filmen er udsendt i 16:9 (1.77:1) og det er egentlig pudsigt for filmen er oprindeligt cinemascope dvs. 2.35:1, hvilket betyder i enkelte scener ryger lidt af de fikse detaljer, men i det store hele betyder det ikke det store hvis man ikke lige ved det for billedet har gode farver og kontrast.

3 stjerner ud 6

Lyden

Lyden er der ikke meget at skrive hjem om. Filmenlyden fås kun i Dolby Digital 5.1, Ekstra Materialet er dog kun i Dolby Digital Stereo (2.0). Filmens lyd er ikke særligt krævende. Den temmelig kedelig og uden særlige detaljer og dybde, så man føler at man er med. Man skal glæde sig over, at den rent faktisk ikke er udsendt i mono, for dine effekt højttalere og subwoofer kommer heller ikke rigtig på arbejde.

3 stjerner ud 6

Menu og Tekster

Menuerne er kedelige bestående af billeder, ledsaget af musik fra filmen, men heller ikke det store at skrive hjem om.

Du har mulighed for at vælge mellem Dansk, Svensk, Norsk, Finsk eller helt at fravælge tekster mens du ser filmen. Der er dog som tidligere nævnt ikke mulighed for at få undertekster på ekstra materialet.

2 stjerner ud 6

Konklusion

Placid Lake er en film jeg vil gerne vil anbefale, hvis du en dag er i humør til en ungdomsfilm med godt skuespil, gode grin og som tør gå sine egne veje. Lad dig ikke snyde af det kedelige cover og de forholdsvis ukendte skuespillere, for det er god underholdning uanset om du ser den sammen med dine venner eller forældre.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Placid Lake
Original Titel: The Rage In Placid Lake
Premieredato: 12. maj 2004
Instruktør: Tony McNamara
Skuespillere: Ben Lee, Miranda Richardson, Rose Byrne, Garry McDonald, Christopher Stollery, Bill Taylor, Francis McMahon, Saskia Smith, Toby Schmitz, Nathaniel Dean, Stephen James King, Socratis Otto
Spilletid: 87 min.
Selskab: Palace Films Showtime Australia m. fl., Paramount Home Entertainment I/S, 2003
Her ses Placid med sine "altid" imødekommende og  forstående forældre !