Player

20. november 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Player billede

Den nyeste, danske komediefilm om sprut, damer og poker ender desværre med at gå all-in på et bluff.

Thomas Villum Jensen har igennem tiden leveret nogle solide præstationer i skuespillerfeltet – bl.a. den ikoniske Edward i ’Det Forsømte Forår’ og senere som halvdelen af det uheldige kokkepar i ’I Kina Spiser De Hunde’. Med instruktørsucceser såsom ’Kærlighed ved første hik’ og ’Solkongen’ har han endnu en gang givet sig i kast med dansk komik, men denne gang er den lidt mere overfladisk, kedelig og klichépræget.

Vi følger arbejdsnarkomanen Michael Helge(Rasmus Bjerg), som arbejder på højtryk hos et advokatfirma. Han er selvkontrollerende, kedelig og stresset, hvilket får hans chef til at sende ham til Sydfrankrig for at ordne en skilsmissesag. Hvad der skulle have været en hurtig sag med efterfølgende ferie, ender i en situation, hvor Michael Helge er blevet franarret 10 millioner kr. I panikkens stund møder han sin gamle højskolekammerat Theo(Casper Christensen), som lever et ustabilt liv med gambling og kokain. Det umage par finder hurtigt på nogle forslag til, hvordan de får pengene tilbage, og deres mission byder på alt fra nøgne damer til dårlige tømmermænd.

Selve handlingen er et forsøg på at gøre grin med klichéerne i mainstream-Hollywoodfilm, men ender desværre med at falde i dem selv. Pengesvindel, kup og dårlige livstile er blot nogle af de få elementer, som skal vendes på hovedet for at gøre grin med klicheerne, men det kommer aldrig rigtig til sin ret. Filmen virker lidt til at køre i dødvande det meste af tiden, hvor handlingen forsøger at holde seeren til ilden gennem platte jokes, bare bryster og en kokainforstyrret Casper Christensen. Klicheen om hvordan manden finder sin rette kærlighed, hvor han mindst venter det, er sammen med faderkomplekserne mellem Theo og hans søn blot få eksempler på aspekter af filmen, som driver handlingen mod en kedelig klichésuppe. Handlingen er utrolig mangelfuld og går ikke rigtig ud på andet at sidde og fundere over sagerne, mens de slikker sol på Theos båd. Filmen ligner til afveksling ofte en dårlig undskyldning for filmholdet at tage til af sted på en daseferie.

Casper Christensen og Rasmus Bjerg gør det egentlig meget godt i de modstridende arketyper af de danske og udenlandske samfundsborgere, og Bjerg formår at indleve sig sublimt i rollen som den kontrolfikserede, selvfede dansker med en sarkastisk attitude til alt i livet. Christensen har igennem sit image med Klovn gjort sig mere end passende til rollen som den ustabile, hjernedøde og ikke mindst livsnydende douchebag. Han går dog lidt over grænsen og forsøger at klovne sig selv i mål, frem for at gøre mere ud af sin usympatiske og hjernedøde attitude. Blandt birollerne finder man Lise Koefoed som den charmerende og bedrevidende brunette, mens hendes ’blondine’-dumme kusine i filmen spilles af en charmerende Ditte Arnth. Skuespillet fungerer langt hen af vejen, men i længden bliver deres stereotypiske karakterer en tand for prætentiøse og uprofessionelle. Man savner en mere dybsindig, sortkomisk og gennemarbejdet komik i handlingen, som man har set i tidligere film af Villum Jensen som bl.a. ’Sprængfarlig bombe’.

Selve filmen minder om et censureret afsnit af Klovn, hvor alt det tåkrummende, geniale og grænseoverskridende er blevet tilsidesat for klicheer og kedelige dialoger. Filmen er desværre ganske forudsigelig i hele konceptet, og man kan allerede ved mødet med de fleste karakterer forudsige, hvem der finder sammen med hvem, og hvilken personlig udvikling nøglepersonerne kommer igennem. Timingen på jokesene leveres ikke på de rigtige tidspunkter, og man føler lidt at komikken aldrig når at ridse overfalden af konceptets muligheder. Filmen forsøger at bluffe sig igennem forløbet med en række utilstrækkelige persongallerier, uinteressante jokes og generelt en langtrukkent handling – hvilket ikke burde være muligt med blot 79 minutters spilletid! Samlet set er Player en middelmådige fornøjelse, som blot underholder på grund af Bjerg og Christensen i deres afslappede es. De bringer ikke deres bedste skyts, men slipper alligevel ud på den anden side gennem en række storbarmede, unge piger, vilde kupplanlægninger og ikke mindst en varm fornemmelse fra Sydfrankrig på en kold vinterdag i Danmark.

Bonusmateriale
Intet.

Titel: Player