Pray, Obey, Kill (HBO Nordic)

2. april 2021 af Astrid Skov-Jakobsen

Pray, Obey, Kill (HBO Nordic) billede

Svensk krimidokumentar om et højst usædvanligt mord, der fandt sted i en religiøs sekt.

True crime-bølgen fortsætter ufortrødent på streamingtjenesterne, og nu er turen kommet til en lillebitte svensk by i Uppsala, hvor en religiøs sekt har til huse. I 2004 sker der et skyderi i det lille samfund Knutby. Den 23-årige Helena Fossmo mister livet, og den 30-årige Daniel Linde kommer alvorligt til skade. Men hvem står bag drabet og drabsforsøget? Hvorfor? Og kan man nu også være sikker på, at den rigtige skurk er den, der trykker på aftrækkeren? Eller er den rigtige djævel en anden, der har hvisket i øret på en letpåvirkelig dræber?
Her 17 år senere forsøger dokumentarserien Pray, Obey, Kill at komme til bunds i en kringlet sag om besættelse, bedrag og religiøs fanatisme, som det svenske retssystem allerede for mange år siden fandt sin konklusion på.

Træk spændingen ud
Pray, Obey, Kill består af seks afsnit, og den er fyldt med gamle arkivoptagelser fra sekten, tvklip fra retssagen, vi er inde i afhøringslokalerne, da sagen rullede, og vi taler med flere af de centrale personer fra sekten og sagen i helt nye interviews. Serien præsenterer en grundig gennemgang af forbrydelsen, mens to kriminaljournalister, Anton Berg og Martin Johnson, borer sig ned i politiets håndtering af sagen, og om det nu virkelig kan passe, at sandheden kom frem dengang for 17 år siden.
Der er meget materiale, men serien tager sig også tid til at gennemgå alle aspekter af sagen og måske også lidt for meget tid i visse tilfælde. Man kan godt komme i tvivl, om det var bestemt på forhånd, at serien skulle fylde seks afsnit. Der er mange gentagelser og endda genbrug af de samme cliffhangers fra afsnit til afsnit. Pray, Obey, Kill er uden tvivl beregnet til at blive set ud i en køre, da man ellers godt kan blive frustreret over seriens tendens til at introducere en ny person i slutningen af ét afsnit for derefter slet ikke at nævne vedkommende i det næste.

Gennemført krimidokumentar
Pray, Obey, Kill er en professionelt udført dokumentarserie, som gør brug af alle genrens mest effektive virkemidler. Den føles veldokumenteret og grundig i sin undersøgelse af sagens gang. De to journalister er dygtige til at genfortælle sagen og berette om deres egne undersøgelser, selvom deres samtaler ofte føles en smule konstruerede. De er dog nogle sympatiske guides for seeren, hvis hovedinteresse synes at være at finde frem til sandheden, uanset hvor den så måtte føre dem hen. Men hvis den sandhed skulle afsløre en ny drejning i sagen, så ville de naturligvis tage imod denne med kyshånd.
Der har været rigtig mange true crime-serier i de sidste par år, og der bliver ikke færre. Langt de fleste stammer fra USA, og derfor er det da også interessant, når man pludselig finder en sag, der er foregået i et skandinavisk velfærdssamfund, som vi ellers ikke forbinder med religiøs ekstremisme, potentielt politisjusk og mord. Gyset kommer tættere på. Det er måske ikke nødvendigt, at sagen skal fylde hele seks afsnit, og lidt skarp redigering havde klædt serien. Men for fans af genren er der en del at glæde sig over. En professionel og veludført scandikrimi fra det virkelige liv, hvor man godt kunne have ønsket sig lidt mere fokus på sektmedlemmernes ekstreme gudsforhold og mindre whodunnit-stemning.

Titel: Pray, Obey, Kill (HBO Nordic)
Original Titel: Pray, Obey, Kill (HBO Nordic)
Premieredato: 4. april 2021