Prinsessen af Montpensier

2. februar 2012 af Malene Vinther

Prinsessen af Montpensier billede

En film og magt, passion og intriger - den er set utallige gange før og i langt bedre versioner.

Vi befinder os i Frankrig sidst i 1500-tallet, hvor krigene mellem katolikker og huguenotter raser og splitter landet ad. Den unge, smukke Marie de Mézières (Mélanie Thierry) er dybt forelsket i sin barndomsven Henri de Guise (Gaspard Ulliel), skønt hun er lovet bort til hans lillebror. Hun er af en god aristokratisk familie og da faderen får et bedre tilbud om at gifte hende bort til Prinsen af Montpensier (Grégoire Leprince-Ringuet), kan han ikke afslå, og sådan bliver det - en prins er da bedre end en hertug. Det er kvindens klassiske konflikt mellem pligt og passion i et partriarkalsk, mandsdomineret samfund og altoverskyggende er det kendte trekantsdramma mellem kvinden, manden hun ønsker, men ikke kan få og manden hun skal ægte og være tro mod.

Der er intet nyt under solen med denne film, dramaet er set før – utallige gange. Den eneste forskel er dog, at hendes mand Prinsen af Montpensier rent faktisk synes at nære følelser for hende. Han er tynget af dyb jalousi over andre mænds tilnærmelser, som Marie ikke afviser, om det er kærlighed eller blot ejerskabsfølelse, kan jeg ikke sige, og dette er netop mit problem med denne film. Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår karaktererne til fulde; deres rationalisering, motiver og følelser er uklare. I sidste ende føler jeg ikke med Marie, og dette er et kæmpe problem når det meste af tiden bliver brugt på hendes personlige kamp. Når Marie ignorerer sin mands jalousi og ikke anerkender, at det kunne skyldes kærlighed, eller at andre mænd gør ham til grin, giver det hendes karakter en snært af kynisme, en kynisme jeg ikke tror er intenderet fra instruktørens side (Bertrand Tavernier). Hun er portratteret som en sød, udskyldig pige, der er offer for sit samfund. Filmen har sine momenter, men i det store hele vækker den ikke min interesse eller indlevelse. Det bliver upersonligt, intetsigende ja næsten jævnt kedeligt. Det enste egentlige seværdige ved denne film er de overdådige og fantastiske kostumer og de smukke landskaber.

Der er langt bedre film i denne kategori fyldt med intriger, magt og passion og et strejf af historisk sandhed. Historien er velkendt, kvinder er en ting man forhandler med, de bliver solgt som kvæg af magtliderlige fædre med et politisk mål. Jeg nævner i flæng ”Elizabeth” og ”The Dutchess” i den alvorlige kategori (og langt bedre ende end Prinsessen af Montpensier) og ”Shakespeare In Love” og ”Dangerous Liaisons” i den mere underholdende genre for ikke at nævne ”Moulin Rouge”, hvis vi skal længere op i tid. Prinsessen af Montpensier er det, jeg vil være så fræk at kalde en hverdagsfilm, den kan ses, og underholde, men kun, hvis der ikke er noget i fjernsynet for nogen stor oplevelse, er der langt fra tale om.

Der er intet ekstramateriale på Blu-ray discen, men der er undertekster få dansk, norsk, finsk og svensk.

Titel: Prinsessen af Montpensier
Original Titel: La princesse de Montpensier