Prison Break – Sæson 1 – Part 1

11. juni 2006 af Toke Nielsen

Prison Break – Sæson 1 – Part 1 billede

Alle tiders fængselsflugt der uden forstyrrende dybde, er uforskammet underholdende og forfærdelig vanedannende.

Den justitsmordsramte Lincoln Burrows sidder på dødsgangen i Fox River Penitentiary og venter på at blive henrettet for mordet på ingen mindre end vicepræsidentens bror. Men hans stoiske lillebror Michael Scofield tror på hans uskyld og lader sig frivilligt indsætte i samme fængsel med en genial flugtplan for ham selv og broderen, skjult i en tatovering på hele sin overkrop. For at planen kan bringes til udførsel bliver Michael nødt til at involverer en lille gruppe af de øvrige fanger, heriblandt sin cellekammerat, mafiosoen Abruzzi og (ved et uheld) den pædofile lystmorder T-Bag. Og imedens Michael kæmper med at få alle detaljerne i sin plan til at gå op, begynder Lincolns forsvarsadvokat og tidligere kæreste, Veronica Donovan, at blive hvirvlet ind i det ondsindede plot der har brugt Lincoln som syndebuk og som har tråde dybt ind i Washingtons politiske krinkelkroge. Skarpt forfulgt af et par morderiske Secret Service agenter der likviderer alle implicerede i sagen, må hun nu kæmpe sin kamp for både sandheden, sit eget og Lincolns søns liv.

Tv-serien Prison Break er (indtil videre) en næsten klassisk fængsels/flugt film– kombineret med den politiske krimis konspiranoia. - der læner sig tungere mod Clint Eastwood dramaet Flugten Fra Alcatraz (1979) end den mere karakterdrevne The Shawshank Redemption/En Verden uden For fra 1994. Her i første sæson af Prison Break er det ikke så meget karakterudviklingen der driver historien, men derimod kup-filmens typiske spændingsmoment i: ”Hvordan gør han det?”

Men det er skam (foreløbigt) også alt rigeligt. Det er en sand fornøjelse at følge Michaels kamp mod tiden, fængselsvæsnet og de øvrige indsatte og selvom det i de forkerte hænder kunne have været blevet en triviel historie, forbliver spændingen uanset hvor mange forhindringer og uforudsete begivenheder seriens skaber, Paul Scheuring, sætter til at spænde ben for den detaljerede plan. Til gengæld tager det en del afsnit førend interessen for konspirationshistorien uden for muren for alvor begynder af fænge. Det skyldes nu ikke at det er en dårlig historie, men blot at begivenhederne og de utallige cliff-hangers inden for murene fungerer så godt som de gør.

I det hele taget var det en positiv overraskelse at se denne historie der nemt kunne være blevet fortalt på 1½ time, holde spændingen i samtlige 9 timers tid, trods mange åbenlyse fælder som serien både styrer elegant uden om – men så sandelig også falder i fra tid til anden. Eksempelvis må man accepterer at man endnu engang bliver præsenteret for et dumt møgsvin af en overordnet fængselsvagt, som desværre må siges at være obligatorisk i stort set samtlige fængselsfilm til dato. Og at hovedpersonen og fængslets kønne læge (Sarah Wayne Calliers) får et godt øje til hinanden, kom da heller ikke som den store overraskelse. For at drysse yderligere aske på lagkagen kunne man indvende at Wentworth Millers (Michael Scofield) tre ansigtsudtryk måske ikke er helt nok til en videregående skuespillerkarriere, men på en eller anden måde får han tilført rollen en tilpas mængde sammenbidt intensitet, til at virke både interessant og overbevisende.

Seriens ubestridte kup på skuespillerfronten må dog siges at være svenske Peter Stormare (Fargo, Hamilton, Constantine mm.) der trods alle odds formår at tilføje en sympatisk side til den ellers ondsindede mafioso Abruzzi og Robert Knepper (Good Night And Good Luck) gør en ualmindelig modbydelig T-Bag. Og nu vi er ved subtile navne skal jeg i serviceøjemed gøre opmærksom på at den stikker som Abruzzi vil have fingrene i (og som Michael kender opholdsstedet på) går under navnet Fibanacci. Matematikere og Læsere af Da Vinci Mysteriet vil måske huske at Fibanacci er navnet på en kendt matematisk talrække, hvor hvert led er summen af de to forgående (1 – 1 – 2 – 3 – 5 – 8 – 13 – 21 osv.) og heri kunne man måske groft sagt finde formlen på den måde Michaels flugtplan (og dermed store dele af denne første sæson af Prison Break) er skruet sammen.

Men så bliver det heller ikke vildere end det. Nærværende 13 afsnit af denne serie indeholder hverken de store indholdsmæssige dybder eller interessante karakterer der skaber den store filmkunst, men trods små ridser i realismen er de forbandet underholdende, yderst vanedannende og personligt var jeg da også nær ved at kaste min fjernbetjening ud af vinduet i ren frustration over at anden sæson ikke er i handlen endnu. Dels da 13. afsnit (som det sig hør og bør) afsluttes med sæsonens (i ordets positive betydning) frygteligste cliff-hanger og dels da jeg er mere end spændt på, om den relativt ukomplicerede historie kan holde spændingen i længden, eller om den bliver ”for lidt smør skrabet ud over for stort et stykke brød” – for nu at citerer Bilbo Baggins.

Fire flotte stjerner til flugtplanen – vi ses på On-Z når næste boks udkommer!

Denne boks indeholder desværre intet ekstramateriale, men afsnittende fordeler sig således:

Disk 1: