Push

18. juli 2009 af Jesper Poulsen

Push billede

Endnu en film om overnaturlige evner blandet ind i et farligt spil

Nogle kan flytte ting, nogle kan se fremtiden, nogle kan manipulere med andres hjerner, nogle kan… Ja, i Push bliver vi introduceret for en ny samling specielle karakterer med hver deres overnaturlige evne. Sådan lidt samme scenarie og udgangspunkt som eksempelvis De Fantastiske 4 eller X-Men. En hemmelig organisation, kaldet Afdelingen har gennem en årrække forsøgt at skabe menneskelige våben ud af disse personer med de særprægede evner. Men som modvægt har en asiatisk sub-gruppe også interesser i at sikre sig en form for herredømme. En mystik pige og en kuffert bliver centrale i en slags katten efter musen-jagt, som driver filmen frem til et sublimt klimaks de sidste 10-12 minutter, hvor der er masser af smæk for skillingen, hvor alle evner kommer i brug for at slippe levende fra dette showdown.

Det kræver at man har øjne og ører med sig, når man sætter Push på dvd-rillen. Et øjebliks uopmærksomhed, og en vital replik kan være misset. Handlingen bæres frem af Nick og Cassie som pisker rundt for at finde hoved og hale i jagten. Cassie har den evne at hun kan se ind i fremtiden, og derfor tegner hun billeder af hvor de to skal hen, hvad de skal finde, hvordan udfordringer løses m.m. Men en dag tegner hun et billede, som bliver et noget forstyrrende element. Det som ender på papiret, er nemlig Nick og Cassies død, så midt i jagten gælder det så også om at forsøge at ændre fremtiden, ved at undgå optrin til dødsfald. Det er Dakota Fanning (barnestjerne i War Of The Worlds, Hide And Seek, I Am Sam, Man On Fire) som spiller den tegnende Cassie, mens Nick spilles af Chris Evans fra De Fantastiske Fire-filmene. Camilla Belle spiller den mystiske pige Kira, mens the bad guy leveres af altid fantastiske Djimon Hounsou fra Benin (Amistad, In America, Blood Diamond, Eragon). Filmen er instrueret af Paul McGuigan (Wicker Park, The Reckoning, Lucky Number Slevin).

Hvordan bedømmer man en film, som der dybest set ikke er brug for? Med X-Men, De Fantastiske 4, Jumper og hvad de nu alle sammen hedder, så er der rigeligt af alternativer til genren. Er Push nyskabende? Nej. Er Push topscoren som den nye dreng i klassen? Nej. Skal man se filmen for effekterne? Hmm, både ja og nej. Skal man se filmen for at spotte nogle elskelige figurer? Nej. Er der noget ekstraordinært at hente i skuespilspræstationerne? Ikke hos Chris Evans og Camilla Belle, men derimod hos Dakota Fanning og Djimon Hounsou. Er der gang i den fra start til slut? Ikke rigtig. Spørgsmålene og svarene leder mig hen på en middelkarakter. Underholdningen er til stede, men der dvæles ikke rigtigt nok ved de små scenarier. Det henviskes primært til dialoggangen, hvilket er lidt en skam. Omvendt er slutningen værd at vente på, efter mange hektiske kameraskift. Dommen må på vægtskålen ende med 3 stjerner.

Ekstra Materialet består af en række slettede scener samt en 9 minutters featurette kaldet Science Behind The Fiction.

Titel: Push
Original Titel: Push