Rundt om Scmidt

14. oktober 2003 af Karsten Krogh

Rundt om Scmidt billede

Jack Nicholson demonstrerer endnu engang en fantastisk alsidighed i sin profession. About Schmidt er en fin, underspillet film.

Instruktøren Alexander Payne lavede i 1999 den meget oversete Election med en hyper Reese Witherspoon og en paranoid Matthew Broderick. Den røg straight-to-video herhjemme, selvom den på alle mulige måder er lysår bedre end talentløst lort som Charlie's Angels eller Coyote Ugly, men sådan er betingelserne jo på filmmarkedet. Kan man præsentere mindst tre piger i stramtsiddende gummitøj og en Matrix-inspireret fight eller tre i filmen, er man nærmest sikker på en succes i biogtrafen, hvor de tåbelige masser hellere end gerne smider deres spareskillinger for at se på møg, der kun bliver overgået af TV3 - det bliver det til gengæld gjort konsekvent - når tv-stationen, der burde skamme sig, aften efter aften sender deres ulidelige Robinson-ekskrement.
Heldigvis er der rigtige filmmagere derude som Payne - og vi nævner i flæng Wes Anderson, John Sayles og Richard Kelly - der ikke tænker så frygtelig meget på profit, men mere på at lave en god film. Election kan findes derude på videohylderne, og den er hermed varmt anbefalet herfra som en meget fin lille forstads-satire, hvor især Matthew Broderick viser, at han er meget mere end en skulkende Ferris Bueller.
About Schmidt er en mere lavmælt film, og derfor kunne man på forhånd være en smule bange for, at Jack Nicholson ville stjæle for meget af rampelyset til at historien, der er glimrende, træder frem. Det er ingenlunde tilfældet, og man må endnu engang spørge sig selv, om der er nogetsomhelst, Nicholson ikke kan på lærredet? Og næste gang jeg hører endnu en sammenligning mellem Nicholson og folk som Sean Connery og Harrison Ford - en-dimensionelle fæhoveder, der ikke har lavet gode eller modige film i årevis - så må der være springskaller på bedste AGF-maner i luften.
Payne styrer filmen med fornem og fast hånd, og filmen er subtil og stilsikker hele vejen igennem. Hvis du ikke allerede har set den i biffen, så gør det på DVD. Det er en langsom film, men den fylder godt, og man har været vidne til noget ganske specielt. Må Payne blive ved med at tage de modige beslutninger i sit filmarbejde. Så er der masser at glæde sig til fra hans hånd.

Titel: Rundt om Scmidt
Original Titel: About Scmidt
Premieredato: 14. oktober 2003