Sacrifice

21. oktober 2011 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Sacrifice billede

Cuba Gooding Jr. er håbløs som actionstjerne.

Hvem pokker i Hollywood har bestemt, at Cuba Gooding Jr. skal være en actionstjerne? Der er da absolut ingen anden kategori, man kunne placere manden i, som ville passe ham mindre. Gooding Jr. er i forvejen en noget svingende skuespiller, der til tider leverer habile præstationer imens han til andre tider falder pladask til jorden. Som actionskuespiller tilhører han konsekvent sidstnævnte kategori. Han har hverken charmen eller attituden til, at kunne magte noget, som ellers selv de mest mangelfulde skuespillere klarer med bravur. Det kræver bare nogle helt andre elementer at være regulær actionskuespiller end de sædvanlige objektive krav til en skuespiller, og her klarer Gooding Jr. altså opgaven ufatteligt dårligt. I ”Sacrifice” beviser han scene efter scene, at man sagtens kan synke dybere end til bunden. Hans rolle minder mest om en blanding af John McClane fra ”Die Hard” filmene og Martin Riggs fra ”Dødbringende Våben” filmene. Med andre ord en ødelagt person med ganske utraditionelle metoder. Nu er ”Sacrifice” på ingen måde en god film på papiret i forvejen, men at hyre Cuba Gooding Jr. til lige netop denne rolle, er det sidste søm i kisten.

Filmen slæber sig af sted i et meget opbrudt tempo. Hvad der i starten lover som en actionfilm med højt tempo, fortsætter hurtigt som en actionfilm med ufattelig stor mangel på actionsekvenser. Der er ikke meget humor i filmen, for vores hovedperson er plaget af en fortid, hvor en narkobarons håndlangere dræbte hans familie, og dette ser vi gang på gang igennem flashbacks, der aldrig byder på noget nyt. Det er repetitivt som bare pokker, og når filmen begynder at gentage denne historie for at skabe en form for sammenhæng, bliver det også direkte grinagtigt. Værst af alle scener er når vores hovedperson tæt på slutningen løber panden mod muren, og ikke aner hvor han skal tage hen, eller hvem han skal snakke med for at komme videre i sagen. Her introduceres en skummel karakter med en pytonslange ved fødderne, som giver både navn og adresse på vedkommende, uden at vide noget om dette i forvejen. Det giver på ingen måde mening, og flere scener er af samme kaliber. Filmen har også Christian Slater i en rolle som nuværende præst forhenværende militærmand i Afghanistan, og hvis det alene ikke tænder dig af, så ved jeg ikke hvad der gør. Det hele i filmen er håbløst fra start til slut, og produktionen lugter mere af østeuropæisk selvdød havneluder end selv den værste Seagal eller Van Damme film. Actionscenerne er klippet ringe sammen, og alle former for spænding ødelægges af mangel på sans for samme fra instruktøren Damien Lees side samt det uduelige manuskript, der byder på utallige plothuller og lette løsninger der ikke giver mening, såsom når Christian Slaters karakter ud af ingenting hiver en pistol op fra sin Bibel og redder dagen.

Billede & Lyd – 4/6

Imens filmen er fuldstændig uduelig på alle leder og kanter, ser det dog samtidig forholdsvis godt ud. De lette gryn skaber en smule stemning, som instruktøren, manuskriptet og skuespillerne konstant ødelægger, og de mørke farver ser glimrende ud. Lydene er mikset godt sammen, selvom også disse virker som om, at de er fra en billig produktion. Dog går alt klart igennem, og dette kombineret med et glimrende billede, er klart det mest positive ved udgivelsen.

Ekstramateriale – 1/6

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Universal Pictures.