Samuel L. Jackson Collection (6DVD)

20. september 2006 af David Lund

Samuel L. Jackson Collection (6DVD) billede

Advarsel! Denne boks indeholder 6 film med Samuel L. Jackson som du bestemt ikke regnede med.

En opsamling af Samuel L. Jackson film bliver smækket igennem brevsprækken, og jeg åbner pakken forventningsfuldt op. Desværre er det en typisk low-budget kollektion, både hvad angår udseende og indhold. Billedet på forsiden forestiller Samuel L. Jackson (selvfølgelig) med en masse skygge, og den gule skrift siger med store bogstaver ”Samuel L. Jackson Collection”. Når man så giver sig i gang med at læse det der står med småt, får man i hvert fald ikke helt de film man regner med. Lad os se, hvilke film har Samuel L. Jackson været med i, der kunne passe ind i en sådan opsamling? Loaded Weapon 1, Menace II Society, Fresh, Pulp Fiction, Jackie Brown, Die Hard: Mega Hard, A Time To Kill, The Negotiator, Deep Blue Sea, Rules Of Engagement, Shaft, Unbreakable og/eller Changing Lanes? Næh nej, boksen her indeholder disse film: The 51st State, The Caveman’s Valentine Eksorcisten 3, Basic, White Sands og Blackout. Ud af denne bunke film, er der kun 2 hvor Samuel L. Jackson egentlig har en hovedrolle, og i Eksorcisten 3 er han knap nok med! Men nok om det, jeg gav mig straks i kast med disse film.

The 51st State er en film om stoffer hvor Samuel L. Jackson spiller overfor Robert Carlyle og Meat Loaf. Elmo (Samuel L. Jackson) har opfundet et nyt stof, som han stjæler fra sin boss’ fingre, og render af sted til Manchester. Elmos forsøg på at slå sin gamle boss ihjel er dog slået fejl, og han er snart i hælende på ham med en lejemorder og hele molevitten. Elmo finder sammen med Felix og forsøger at tjene store penge på hans nye stof, men sagen bliver endnu mere indviklet når Elmo finder ud af at Felix rent faktisk har været sammen med lejemorderen, der er lige i hælene på dem begge. The 51st State er instrueret af Hong Kong legenden Ronny Yu, der senere er taget til Hollywood for at tjene de store penge på film som Freddy Vs. Jason, men nu er tilbage i sit rette element med den biografaktuelle Fearless. Filmen prøver ihærdigt at holde et højt tempo med masser af action og smarte replikker, samt en klipning der bestemt leder tankerne hen på Hong Kong. Desværre fejler filmens humor og action noget så grusomt, og man kan heller ikke relatere til persongalleriet, der holder sig til overfladiske personligheder. Filmen føles derfor meget mere slæbende end den er ment, og ender lidt som en joke. The 51st State er underholdende fra tid til anden, men filmen er bestemt intet must, hverken for fans af Ronny Yu, Samuel L. Jackson, Robert Carlyle og/eller Meat Loaf.

The Caveman’s Valentine handler om den hjemløse og skøre mand Romulus (Samuel L. Jackson), også kaldet The Caveman. Romulus finder en dag et lig udenfor hulen hvor han har bosat sig, og tror staks at det er et mord, fordi han så det hele i et fjernsyn han har, der ikke virker. Alle tror selvfølgelig han er skør, men der er nu alligevel noget om snakken. Sammen med hans datter Lulu, der arbejder som politibetjent, går Romulus i gang med at opklare mysteriet. Hvis der er en film i denne boks man er helt sikker på er ringe, ville det være denne, derfor var filmen mere end en glædelig overraskelse. I stil med Mel Gibsons Conspiracy Theory bliver en sindslidende mand sat ind i mange uvante situationer, og ender endda med opklaringen af et mord. The Caveman’s Valentine er langtfra noget mesterværk, men den underholder glædeligt hele vejen igennem, og man føler virkelig med staklen Romulus, der skal kæmpe med sig selv og den hele civiliserede verden, for blot at få et ord indført. Samuel L. Jackson giver en sjælden god præstation, manden er ganske vist the king of cool, men det er sjældent at man kan se ham som noget andet, så det er rart at se at han rent faktisk kan spille andre roller.

I Eksorcisten 3 er Lt. William Kindermann sat på en sag, der minder meget om mordene og eksorcismen hvori hans ven Damien døde for 15 år siden. Langsomt bliver Kindermann ledt ind på det religiøse, og snart er hans eneste mistænkte en sindssyg mand på den lukkede afdeling, der ligner hans afdøde ven Damien på en prik. Eksorcisten 3 er det underligste led i denne opsamling, for Samuel L. Jackson er knap nok med. Han spiller rollen som en blind mand et par minutters tid, og det er det. Filmen i sig selv er skam rigtig god, uden tvivl den bedste fortsættelse til mesterværket fra 1973. Den fungerer både som et detektivdrama og en reel gyser, og George C. Scott i hovedrollen leverer (endnu en gang) en pragtpræstation. Jeg har for 3 måneders tid siden anmeldt filmen individuelt, så søges en mere detaljeret anmeldelse, findes den her: http://on-z.dk/vis.asp?id=9327190

Basic handler endnu engang om mord, denne gang i militæret, hvor flere er døde under en militærøvelse under ledelse af West (Samuel L. Jackson). De to vidner kræver at snakke med en ukendt, der dog stadig er i militæret, så derfor bliver ekssoldaten Hardy kaldt ind, og skal lede forhøringerne sammen med Osborne. De to hovedroller styres af John Travolta og Connie Nielsen, og imens sidstnævnte gør et udmærket job, er Travolta ude i hans mest pinlige præstation til dato. Det hjælper heller ikke at karaktererne i filmen er ekstremt utroværdige, og hopper fra den ene yderlighed til den anden, og dens tamme forsøg på at skabe en ny A Few Good Men mislykkedes mere end man kunne tro mulig. Basic er trods instruktøren John McTiernans tidligere film (Die Hard, Predator, The Hunt For Red October) blandt de værste film jeg endnu har set. Det hjælper heller ikke at plottet tvistes 5-6 gange imod slutningen, og det endelige resultat er direkte grinagtigt.

White Sands er en b-film, og skal ses med denne viden i baghovedet. Deputy Sheriff Ray Dolezal finder et lig med 500.000$ i en kuffert i hans distrikt. Han bliver snart ført til noget ulovligt våbenhandel, og han overtager den døde mands identitet for at se hvad det hele går ud på. Gorman Lennox bliver hans partner i våbenhandlen, og Ray opdager snart at han er midt i en FBI og CIA sag, der bliver ledt af Greg Meeker (Samuel L. Jackson). White Sands kommer aldrig ud af skyggen for at være en b-film, og med hovedrollerne besat af Willem Dafoe og Mickey Rourke, kan dette sagtens forstås. Med det sagt er ingen af dem dårlige skuespillere, de gør deres job og det er det, men de har begge en vis b-films charme over sig, de nok aldrig formår at ryste af sig. White Sands slæber sig af sted, og er man uopmærksom et øjeblik, har man uden tvivl mistet en stor del af handlingen, for den farer af sted i sneglefarten. Dette er en film man har glemt 20 minutter efter man har set den, men den er egentlig underholdende nok som søndags- eller mandagsunderholdning.

Blackout handler om Jessica Shepard, der netop er blevet vicekommissær i drabsafdelingen. Hendes første sag, er dog som den amerikanske titel på filmen antyder; ”Twisted”. Hver drabsoffer har hun nemlig været i seng med, og hun har nogle underlige blackouts imens mordene er foregået. Snart er hun den hovedmistænkte, specielt med hendes fortid taget i betragtning, hvor hendes far har slået hendes mor og sig selv ihjel. Kommissæren John Mills (Samuel L. Jackson) der samtidig har opfostret hende, tror på hendes uskyld og holder hende på sagen. Ashley Judd som har hovedrollen, kan simpelthen ikke slippe taget på denne slags film. Blackout er typisk for sin genre, og holder da publikum gættende lige til slutningen, men den gør intet nyt overhovedet. Alt er set før og bedre som man siger, men filmen er nu underholdende nok imens den varer. Hvis det er nok for dig, så god fornøjelse.

Samuel L. Jackson Collection ender med at blive en gennemsnitlig omgang, med film af tvivlsomme valg og karakter. Blot pga. valgene af film, føler jeg mig nødsaget til at runde gennemsnitskarakteren en ned, og den er ikke høj i forvejen. Alle filmene i boksen føles som venstrehåndsarbejde med undtagelsen af Eksorcisten 3, og ligesom med alt venstrehåndsarbejde er noget mere vellykket end andet, men intet bliver direkte godt.

The 51st State 2/6
The Caveman’s Valentine 3/6
Eksorcisten 3 4/6
Basic 1/6
White Sands 2/6
Blackout 3/6

Ekstramaterialet varierer meget fra film til film, og går lige fra kommentarspor og ekstramateriale til kun trailere og absolut ingenting. For at gøre det kort og godt, følger ekstramaterialet kvaliteten på filmene, for hvor spændende er det at høre et kommentarspor på en bundelendig film? Måske hvis man havde noget spændende at sige, men dette er bestemt ikke tilfældet. Slutresultatet er den samme karakter som boksen, nemlig 2 ud af 6 mulige stjerner.

Titel: Samuel L. Jackson Collection
Original Titel: Samuel L. Jackson Collection
Premieredato: 5. september 2006