Saved!

17. september 2004 af David Lund

Saved! billede

En teenkomedie med lidt mere på hjerte end de fleste.

Filmen tager udgangspunkt på den kristne High School, American Eagle. Mary leder det perfekte teenageliv, med hendes kæreste Dean og hendes bedste veninde Hilary Faye. En dag fortæller Dean, at han tror han måske er bøsse. I et desperat forsøg på at vende ham tilbage, går Mary i seng med ham. Det resulterer selvfølgelig i, at Mary bliver gravid. Da Dean ryger på en klinik der skal ”helbrede” ham, finder hele skolen snart ud af, at han er bøsse. Dette ødelægger fuldstændigt Marys perfekte samfund, og snart hører hun til i outsider-gruppen. End ikke hendes gamle, bedste veninde Hilary Faye vil kendes ved Mary længere, og de bliver hurtigt ærkefjender. Heldigvis for Mary er skolens børn meget naive, og hun behøves ikke kæmpe meget for at holde hendes graviditet skjult... for hverken dem eller hendes mor.

Det er dejligt at se, at amerikanske teenage-komedier stadigvæk kan være gode. Efter en milliard American Pie plagiater, er de endeligt på det rette spor igen, først med Mean Girls, og nu med den ikke-så-anderledes Saved! Det virker som om, at filmen genopliver hele genren, og den kan snildt blive sammenlignet med Heathers og Clueless. Saved! omhandler en masse problematikker amerikanske teenagere går igennem, bl.a. forelskelse, homoseksualitet, graviditet, venskaber, fjender og meget meget andet. Netop derfor er den så vellykket som den er. På trods af alle problemerne der bliver skildret fastholder den sin humor, og ligegyldigt hvor seriøst det end bliver, er der altid en joke gemt i budskabet. Man skulle tro, at på filmens korte spilletid og de mange bihistorier/moraler/problematikker, at filmen ville efterlade mange løse ender, men dette er langtfra rigtigt. Saved! er skrevet med hjertet, og med et indblik som sjældent er set før i genren. Nu skal man dog ikke tro det hele er godt, for den lider desværre af en del klichéer, og slutningen ender i den alt for sentimentale ende. Men det er som man kan forvente.

Dette er Brian Dannellys debut spillefilm, og han har også selv stået for manuskriptet. Han har da lavet en enkelt kortfilm før, som også er i samme genre, og han har desuden 2 nye film på vej, som heller ikke afviger fra komediegenren. Dannelly gør et solidt stykke arbejde, alle hans filmteknikker er skam brugt før, men hans brug af musik, lyd, billede og redigering sørger for at det hele virker som noget nyt. Han afveksler fint mellem de seriøse og sjove scener, så det ikke kommer til at virke som et Tv-afsnit af Venner eller Hænderne Fulde, som man ellers kunne frygte. Det er nu stadig hans skriveevner jeg forventer meget af i fremtiden. Hele filmen virker meget selvsikker og selvstændig, og det er manuskriptets skyld.

Jena Malone kender i bedst som Jake Gyllenhaals kæreste i Donnie Darko, men hun har også været med i film som Bastard Out Of Carolina (som hun vandt en del priser for), Contact, For The Love Of The Game og den DVD-aktuelle Tilbage Til Cold Mountain. Både hendes halvnørdede/halvcharmerende væremåde og hendes udseende passer ret perfekt til rollen som Mary, så selv om jeg gerne ville sige at hun gør et fantastisk stykke arbejde, tror jeg egentlig blot hun er sig selv. Hun formår i hvert fald at gøre rollen til sig selv. Mandy Moore var den første modstander Britney Spears havde, og selv om hun stadig udgiver albums (og helt sikkert synger meget bedre end Spears), er hun hurtigt gået i glemmebogen i musikkens verden. I filmens verden kender vi hende fra Try 17 og A Walk To Remember. I Saved! spiller hun en Bitch (med stort B) der selv ville kunne få pigerne i Mean Girls ned med nakken. Dette gør hun så overspillet, at man kun kan elske det. Macaulay Culkin (ja, ham fra Alene Hjemme filmene) er jo også i gang med sit comeback, og selvom han ikke ligefrem skinner i Saved!, kan man stadig forvente mere fra ham i fremtiden. Patrick Fugit fra Almost Famous og Spun spiller drengen der bliver forelsket i Mary, og selvom det går meget langsomt fremad for ham, håber jeg at han snart slår stort igennem.

Saved! er slet ikke så svær at sluge som man skulle tro, for det er faktisk først bagefter filmen, at det går op for en, hvor mange tunge problemer den har slæbt sig igennem. Det er en fantastisk sjov film, med mere på hjerte end de fleste i genren, og for det har den fortjent min respekt. Den har sine småproblemer bl.a. virker filmen meget længere end den er, og den er så amerikansk som man kan forvente, men dette ser jeg lidt igennem fingre med. Den underholdte og overraskede mig i rigelige mængder, og jeg vil anbefale den til alle der vil se en teenfilm med lidt mere end de fleste.

Titel: Saved!
Original Titel: Saved!
Premieredato: 17. september 2004