Showtime

19. januar 2003 af Uffe Karlsson

Showtime billede

Reality tv bliver for alvor taget op i ligegyldig komedie, der tangerer det pinlige

Den aldrende Robert De Niro, der med hastige skridt nærmer sig et fyrre års jubilæum i filmbranchen, har de siden midten af 1990'erne været ude i noget der ligner lidt af en karrieremæssig rutchetur. Op igennem 1970'erne og 80'erne har han lagt navn til fremragende værker som Taxi Driver ( 1976 ), The Deer Hunter ( 1978 ), The Untouchables ( 1987 ) og Goodfellas ( 1990 ) samt naturligvis den uomgængelige Godfather part II fra 1974. Men de senere år har det stået sløjt til. Det er blevet til roller i direkte ligegyldige mainstream underholdningsfilm i "brug og smid væk"-genren. Showtime er blot endnu en i rækken. Spørgsmålet er uundgåeligt om ikke det er på tide at finde en anden agent, inden det ender i en farce?
Nuvel, Robert De Niro er den midaldrende Mitch Preston, en New York politibetjent, der hader sit job, men ikke desto mindre sætter en dyd i at udføre det. Under et undercover job, overraskes han af et tv-hold, der er løbet tør for ideer og derfor satser alt på et reality tv-show, der følger to politibetjente på arbejde. Preston skyder den ene kameramandens udstyr i stykker og stilles over for et ultimatum. Enten vil han blive sagsøgt af tv-stationen for 10 millioner dollars, eller også optræder han frivilligt i tv-serien som den ene strisser. Han har ikke noget valg og teames op med Trey Sellars ( Eddie Murphy ) en elendig strisser, der håber på et gennebrud som skuespiller. Ikke den ideelle konstallation. Og det bliver kun værre. Med kamerafolk rendende overalt, producere endevendende hans privatliv og en elendig strisser, der kun vil være stjerne, som makker er der lagt i kakkelovnen til de store armbevægelser og munter falden på halen komik. Men spørgsmålet er om det giver filmen nok at byde på i forhold til at det er ingredienser, man har set utallige gange før.
Svaret er nej! Selv om Showtime prøver at udfylde sin rolle som metafilm, og i perioder distancerer sig til genren ved en flydende selvironi, holder det ikke vand. Filmen er utroværdig og absolut usammenhængende fra enden til anden. Hvis der var en genre i filmsproget, der hed "åndsvage film", ville Showtime med sikkerhed være en oplagt repræsentant.
Skuespillet er upassende. Robert De Niro er set bedre og Eddie Murphy er blot et levn fra de glade 80'ere med Beverly Hills Cop, 48 Timer og Coming To America. I dag bør han nok holde sig til at lægge stemme til film som Shrek og lignende.
De få stunts, der har sneget sig ind, er pinlige og udrangerede. Underlægningsmusikken skulle man tro var taget fra en tyve år gammel b-film.
Trods disse sure opstød, fungerer filmen trods alt som underholdningsværdi - om ikke andet i mindre målestok. Det er en film af den skole, hvor de virker underholdende så længe de varer - om ikke andet i mindre målestok. Men så snart filmen er slut, er den glemt. Plottet er simpelthen for ligegyldigt og fantasiløst til at det kan fængsle på længere sigt.
En lille fodnote skal der lige lyde. Showtime serveres også med dessert i form af kamerakiks, ved filmens rulletekster. Så kan man se at det ikke altid er så nemt som det ser ud til at være filmstjerne.
Ekstramateriale er der blevet tænkt på ved denne dvd-udgivelse. Først og fremmest kan man vælge at se hele filmen med løbende kommentarer fra instruktør Tom Dey og producer Jorge Saralegui. På den måde kan man få tankerne og ideerne bag hver enkelt scene. Der er endvidere en mindre cast crew over hovedaktørerne i filmen - det vil sige hovedrolleindehavere, instruktør, producere og deslige. Dette suppleres af en lille reklamespot for netop filmens hovedrollerbærere De Niro og Murphy.
Der er en række på ca. 9 alternative scener som altså ikke klarede spærregrænsen til den endelige film. Sidst men ikke mindst er der mulighed for at komme bag om kameraet på Showtime. William Shatner, der har spillet strisser som T. J. Hooker tilbage i starten af 1980'erne guider seerne igennem et program, der byder på interviews med Tom Dey, Robert De Niro, Eddie Murphy, Rene Russo og mange flere omkring kemien mellem aktanterne under indspilningen, om reality-tv og meget andet. Det varer cirka 14 minutter.
En bunke ekstramateriale, der er på det jævne og hiver tre stjerner hjem i stalden.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Showtime