Shrek 2 (PS2)

14. september 2004 af Michael Panduro

3 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Shrek 2 (PS2) billede

Traditionelt platformspil i filmenes eventyrlige og humoristiske verden

Af alle efterårets licenstitler til konsollerne er Shrek 2 måske den mest oplagte og ventede. Den store, elskelige troldefyr og alle hans venner er alle velegnede til spilmarkedet. Folkene hos Activision har valgt at gå den sikre vej og udgive et jævnt platform-spil til det yngre publikum. Spillet følger historien fra filmen nogenlunde og vi følger Shrek og ni af hans venner, der iblandt rødhætte, den bestøvlede kat og den store stygge ulv. Vi følger vore helte gennem den hjemlige sump, til Fionas forældre far far away, gennem mørke skove og over økologiske gårde. Hvert kapitel introduceres af det talende spejl, der læser op fra en eventyrbog som i filmene.

Vi har at gøre med et typisk platform spil i forlængelse af titler som Crash Bandicoot, og andre børnetitler som Græsrødderne og andre. Shrek 2 skiller sig lidt ud fra mængden da man hele tiden har fire karakterer på skærmen. Man kan vælge at spille alene og så simpelthen skifte imellem hvem man har kontrol over og lade computeren styre de andre. Ellers kan man, med en multitap, spille helt op til fire samtidig, hvilket er klart sjovere. Man trasker så land og rige rundt og får tildelt forskellige opgaver. Figurerne er simple at styre, men kan virke kluntede i situationer der kræver lidt mere finesse. Ideen med de fire simultane karakterer er naturligvis at man skal lære at bruge deres forskellige færdigheder i forskellige situationer. Det er en god lille finesse, der nok skal være lærerig for de mindste. Samtidig er det eventyrlige univers fra filmene ganske morsomt og udmærket inkorporeret i spillet. Man møder alt fra irriterende feer, tysktalende grisebasser, nervøse får der skal over broer osv.

Problemet med spillet er at man ikke har lagt særlig meget vægt på de små logiske problemer, eller de tekniske platformsudfordringer. I stedet bruger man langt størstedelen af sin tid på at tæve dumme bønder, rotter, ildspyene græskar og robin hoods dansende svende. Det er lidt synd, da det kaotiske kampsituationer, der ofte tæller rigtig mange deltagere, hurtigt bliver uoverskuelige og ensformige. Det ville have været sjovere at lægge nogle flere udfordringer ind, i stedet for at gøre det hele til umorsom vold. Ind imellem kommer der diverse små underholdende bonusbaner, hvor man kun styrer en person, og som typisk foregår i lidt højere tempo. Eksempelvis en bane, hvor man som flyvende drage skal indhente en løbsk hestevogn, eller en kagemands gæve kamp mod ondskabsfulde kæmpetomater.

Grafisk set er spillet flot og detaljeret, men uden at være banebrydende på nogen måde. De flotte landskaber leder tankerne hen på en titel som Crash Bandicoot, men uden at have helt den samme helstøbte overflade. De mange filmiske mellemsekvenser er flotte og giver spillet en god rytme. Figurerne er traditionelt animerede, på en rolig, humoristisk tegneseriefacon. Lyden er god og med de rigtige stemmer fra filmen. De små sjove kommentarer fra figurerne bliver dog hurtigt trivielle. Det er måske lidt ærgerligt at spillet ikke er udkommet på dansk, da det er de yngste det henvender sig til.

Sammenfattende må man sige at dette er en titel der lever fuldstændig op til de forventninger man kan have haft til det. Hverken mere eller mindre. De mindste vil finde det underholdende at se de kendte figurer og være istand til at styre dem, men de vil måske have lidt problemer, med den lidt irriterende styring. Spillere der er vant til lidt udfordring, vil finde ideen om de mange forskellige figurer og deres forskellige evner tiltalende, men ikke ordentligt gennemført. Problemerne er nemme og spillet hurtigt klaret, hvis man er garvet i genren, men modsat også logiske nok til at de kan virke udviklende hos de mindste. Et udmærket spil for børnefamilier, hvis blot det havde været på dansk. Alle andre, der ikke har en ekstraordinær forkærlighed for de filmiske forlæg, vil finde det trivielt og ordinært.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
ActiVision.

Titel: Shrek 2