10. juli 2004 af Henrik Andersen

Simon. Spies, skæg og ballade. billede

Simon Spies genopstår i Anders Matthesens skikkelse. Lyslevende og fyldt med gåpåmod og vanvittige ideer. Han er omgivet af et farverigt persongalleri, der også bliver smittet af vanviddet.

” I fødselsdagsgave ønsker jeg mig en globus……i naturlig størrelse. ”
Simon Spies.

80.000 danskere har set teateropførelsen af Simon Spies’s liv og oplevelser på Øster gasværk i foråret 2004. Denne DVD er en optagelse af originalopsætningen.
Anders Matthesen spiller Simon Spies, der er strandet i Afrika sammen med hans morgenbolledamer, hans private finansminister Mogens Glistrup og livlægen og vennen Jan Smith. De er tvunget til at få tiden til at gå på bedste vis og inden ventetiden er gået har de haft besøg af en afrikansk diktator, terrorister og truffet en beslutning om at Simon skal gifte sig med den lille Janni fra kassen. Det hele er tilsat tidens toner. På en gang nostalgisk og hamrende nærværende byder forestillingen på stof til eftertanke og underholdning i særklasse.

Simon Spies nærede en indgroet modvilje imod den danske vinter, og det var det der inspirerede han til at sende danskerne til varmere himmelstrøg. Han tillod sig også den forståelige luksus, når man spurgte, om han var rejsearrangør, at svare: Nej jeg arrangerer folkevandringer.
De rejser han selv tog på var af en lidt anden kaliber. Han havde fået indrettet et af de store fly, til et sted der kunne fungere som et hjem for ham og hans faste vennekreds imens de var af sted. Der var alt ombord. Bar, bordtennis, dansegulv og frysere og køleskabe nok til et helt hotel. Der var ingen der skulle mangle noget når de var af sted. Dels for hyggens skyld, men også for at finde nye rejsemål til de rejselystne danskere. Det er en af disse rejser teaterstykket er rammen omkring. Komplet med morgenbolledamer og diverse stoffer og medikamenter.

Anders Matthesen også kaldet ” Anden ” må betegnes som en af landets absolutte trendsættere indenfor stand-up og underholdning generelt. Hans projekter har altid været banebrydende og han har derfor opnået kultstatus hos hans publikum. Anders Matthesen lavede sidste år voksenjulekalenderen JUL PÅ VESTERBRO for DR2, hvor han selv spillede alle rollerne. Det blev en sand landeplage og opnåede flotte anmeldelser af kritikerne. Cd’en der fulgte har indtil videre solgt over 10.000 eksemplarer. Den lettere fordrukne Stewart Stardust fra Vesterbro, er i øvrigt også med i computeranimationsfilmen TERKEL I KNIBE, hvor Matthesen på ny lagde stemmer til alle personerne. TERKEL I KNIBE er baseret på et radiohørespil som for nogle år siden kørte i børneradio. Anders Matthesen har også udsendt flere Cd’er og hans HVAD SNAKKER DU OM, er også gået hen og har fået kultstatus.
I SIMON beviser Anders Matthesen at han også kan spille teater. Det bliver spændende at se hvad han finder på næste gang.

Instruktøren Nikolaj Cederholm har arbejdet på teaterstykket i omkring 10 år. Han valgte Anders Matthesen til rollen som Simon Spies fordi, han syntes hans evne til at sætte sig ind i sine roller er enestående. Desuden havde de arbejdet sammen på Cirkusrevyen sidste år. Nikolaj Cederholm kunne ikke forstille sig andre i rollen som rejsekongen Simon.

Kim Witzel der har stået for scenografien på stykket har arbejdet ud fra at der på scenen kun skulle være rekvisitter, der også oprindeligt befinder sig i og omkring en lufthavn. Dette giver stor udfordring til stykkets koreografer og de medvirkende i øvrigt. Men det er lykkedes på en fin måde og selv det store fly der fylder det bagerste af scenen tager sig flot ud. Når det kommer til scenografi og koreografi vil jeg benytte lejligheden til at nævne en enestående scene hvor Simon og Mogens Glistrup spiller bordtennis. Det er virkeligt flot lavet og midt i det hele bliver det hele opført i slowmotion og med ophævelse af tyngdekraften. Lidt ligesom i THE MATRIX. Det er en god ide og meget veludført.

Annette Klingenberg der spiller morgenbolledame skal på et tidspunkt give Spies et blowjob. Hun fortæller om denne scene, at den på mange måder er meget grænseoverskridende og at under en af forestillingerne var der sågar en fra publikum, der besvimede.

Morten Hauch-Fausbøll, spiller Simons livlæge Jan Smith. Han er en finurlig personlighed. Han og Simon bode sammen i 20 år og til sidst begyndte han at tale som Simon, klæde sig som Simon og da Simon købte en lille hund, købte han 4 stk af den samme slags. Da Simon blev rigtig syg, blev Jan Smith det også det endte med at han skød hovedet af sig selv på kontoret ved siden af Simons. De døde med en månedes mellemrum.
Nikolaj Cederholm siger om deres forhold at det er et godt eksempel på at mennesker som Simon Spies kan være vanskelige at omgås. Simon var en meget givende person, men også meget krævende og bestemmende at være sammen med. Det kan være svært at løsrive sig fra sådanne personligheder og det kræver en stærk personlighed at holde til det i længden.

SIMON er en flot opsætning, der får ens tanker til at glide tilbage til de glade 70’ere. Men den slår også ud efter nutidens samfund og de regler og normer vi er underlagt og de holdninger vi bliver nød til at finde os i fra vores Venstreregering. Anders Matthesen er utrolig rammende i hans skildring af formanden. Han taler og bevæger sig som Simon Gjorde. De andre medvirkende spiller også godt og der er mange gode sange. Blandt andet Highway To Hell, Love Is In The Air og Steppeulevnenes Itsi Bitsi. Forestillingen er en fin rundflyvning i rejsekongens liv. Den tager os med ud på en flyvetur over galskabens rand og får os fint ned på jorden igen. Så hvis du har set forestillingen, er dette et fint genkig. Og til alle os der ikke fik den set, har vi nu muligheden for at opleve et teaterstykke ud over det sædvanlige.

Ekstramateriale:

Der er mulighed for at se forestillingen med kommentarer af instruktøren.

Bag scenen – Et kig bag forestillingen. 25 min.

Den rigtige Simon Spies – Arkivmateriale fra starten af 70’erne.

Interview med instruktøren Nikolaj Cederholm. 17 min.

Still-fotos – Billeder fra forestillingen.

Simon Spies quiz – med bonus materiale.
Bonusmatrialet er meget spændende. Nikolaj Cederholm har meget på hjertet og han er ikke bange for at dele ud af hans holdninger overfor og viden om Simon Spies, Både i interviewet og på kommentarlydsporet.
Det 25 min lange dokumentar program er også spændende og der er interview med mange af skuespillerne og folkene bag forestillingen.
Den arkiv montage der er af den rigtigt Simon Spies er også meget sjov at se. Den er desværre alt for kort, men giver et godt billede af hvor meget Anders Matthesen ligner formanden.
Til slut er der nogle fine still billeder og en lille sjov quiz, der tester ens viden omkring rejsekongen. Rigtig god fornøjelse.