Snehvide og De Syv Små Dværge

22. januar 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Snehvide og De Syv Små Dværge billede

Da magien blev skabt for første gang…

Snehvide og De Syv Små Dværge er den første animerede spillefilm skabt i USA, og betydningen af dette mesterværk kan ikke diskuteres, når man ser på, hvad animation og tegnefilm senere hen har udviklet sig til. Der var ellers ikke mange, som troede på Walt Disneys projekt tilbage i 1937, men to år senere modtog Walt Disney og Snehvide en æres-Oscar for filmen, fordi den har inspireret og udviklet animationsgenren i så betydende grad (filmen modtog meget symbolsk en stor og syv små statuetter). Snehvide og De Syv Små Dværge er ikke blot den første af mange vidunderlige Disney-film, men nok også den vigtigste, og det er derfor en fornøjelse, at filmen nu udgives i restaureret udgave på Blu-Ray.

Filmen, der bygger over et Brødrene Grimm eventyr, handler om den smukke og uskyldige Snehvide, som af den jaloux onde dronning bliver sendt ud i skoven for at blive dræbt af jægeren, fordi dronningen vil være den smukkeste i verden. Jægeren kan dog ikke slå den fromme Snehvide ihjel, og hun flygter ind i skoven, hvor hun finder husly og beskyttelse hos de syv dværge. Den onde dronning finder dog ud af, at Snehvide stadig er i live og sætter sig for at en gang for alle at gøre det af med Snehvide.

Med snart 80 år på bagen kan det komme som et chok over, hvor godt Snehvide-filmen tager sig ud den dag i dag. Restaureringen af det magiske eventyr tager sig fantastisk ud i den Blu-Ray’ske billedside, der ud over at virke fuldstændig ren og klar, stadig formår at indeholde den tegnede charme og opfindsomhed. Walt Disney og hans hold af tegnere har gjort et fantastisk stykke tegnearbejde med flotte indholdsrige baggrunde og en detaljerigdom, der er misundelsesværdig for enhver tegnefilm.

Filmen kan nærmest kategoriseres som en musical indeholdende hele otte sange fordelt på den 80 minutter lange film, men det gør intet, for næsten alle sange er gode, men det er især i Snehvides dobbelte betydning, at filmen kommer rigtig til sin ret. Det er ikke bare en børnetegnefilm, for den er til tider ret så skræmmende med den uhyggelige skov, og især den onde dronning er en af Disney-universets allerondeste og mest skræmmende skurke. På intet tidspunkt tales der ned til den barnlige seer om ligegyldige moraler og belæringer. For selvom Snehvide og for den sags skyld mange andre Disney-film handler om uskyldstabet og overgangen fra barn til voksen, så er det til tider også bare et fantastisk eventyr med alt, hvad sådan nogle indeholder og Snehvide viser sig at indeholde ting fra begge elementer, hvilket skaber den perfekte symbiose mellem eventyrlig fortælling og allegori.

Snehvide og De Syv Små Dværge er ikke bare den allerførste Disney-film, den er måske også den allerstørste. Den er et klart og tydeligt bevis på, at fantasi, opfindsomhed og fortælleglæde til enhver tid overskygger store budgetter, og trods dens status som snart 80 år gammel, så er Snehvide og De Syv Små Dværge stadig hver værd at se.

Ekstramateriale
Diamond Edition Blu-Ray udgaven af Snehvide og De Syv Små Dværge indeholder hele 3 discs. Ud over at filmen både kommer i en Blu-Ray og DVD-udgave, så er der masser af ekstramateriale, der både går bag kulisserne på filmen, slettede scener, masser af musik, spil for de mindste, små ekstra tegnefilm og alt hvad hjertet kan begære for en Disney-elsker. Ekstramaterialet får 6/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Snehvide og De Syv Små Dværge
Original Titel: Snow White and the Seven Dwarfs