Snowden

28. februar 2017 af Jesper Poulsen

Snowden billede

Oliver Stone bringer en sofistikeret og interessant portrættering af manden på flugt, der blev verdenskendt.

Edward Joseph Snowden måtte afbryde sin uddannelse hos Special Forces, grundet to brækkede ben. En hospitalslæge afsagde ”dommen” om, at Snowden ikke ville komme tilbage i den krævende tjeneste, men at der heldigvis var mange andre måder at tjene sit land på. Efter endt hospitalsophold søger Snowden ind i CIA. Egentlig har han ikke samlet point nok til at komme igennem nåleøjet, men får chancen alligevel af Corbin O’Brien (spillet af Rhys Ifans – The Amazing Spiderman, Alice I Eventyrland 2, Harry Potter og Dødsregalierne). Herfra starter historien om whistlebloweren, der gjorde ham til verdens mest eftersøgte mand.

Filmen foregår på et hotelværelse i Hong Kong, hvor Snowden befinder sig i eksil. Sammen med en journalist (Tom Wilkinson – In The Bedroom, Batman Begins, The Lone Ranger) og dokumentarist (Melissa Leo – The Fighter, Frozen River, Prisoners) optages og udbredes sandheden om de opsigtsvækkende lækager, hvor Snowden oplyser menneskeheden om en omfattende overvågning af samfundet og dets indbyggere. Samtidig får vi i flashback-bidder hele forhistorien og optrapningen til at Snowden tvinges til at forlade sit hjemland og kæreste (Shailene Woodley – En Flænge I Himlen, Divergent og aktuelt i HBO-serien Big Little Lies). På den imponerende rolleliste finder du desuden Timothy Olyphant, Zachary Quinto og Nicolas Cage.

Det er Joseph Gordon-Levitt (Inception, Looper, The Walk), som trækker stikket hjem som Edward Snowden. Det er imponerende at se ham spille med en så stærk indlevelse, hvor han både skal agere det underspillede geni og den forfærdede og rystede folkeoplyser. Hans fortælling er lagt i hænderne på legendariske Oliver Stone, som har givet os så mange vedkommende dramaer gennem tiden. Her er et til samlingen, om end han måske lidt overraskende blev forbigået af Oscar-akademiet i den netop overståede runde.

Selvom omdrejningspunktet er af lettere teknisk art, så har Oliver Stone formået at fortælle en historie som alle kan følge med i, uden at man behøver at forstå nørde-sprog. Samtidig bevarer han storheden over sine værker, uden at holde folk så meget i hånden at de selv kommer sikkert i mål. Snowden er en spændende og afvekslende film med mange aspekter. Tilmed dejligt at Stone holder sig lige på den anden side af 2 timer, i stedet for at gøre det til en tre timers udpensling. Bravo! Filmen om Snowden får 4 stjerner.

Bonusmaterialet på udgivelsen spænder vidt, og giver dig både en Snowden Q & A, slettede scener, Oliver Stones kommentarspor, en featurette om at finde sandheden og meget andet. Ganske fascinerende hvis du har appetit på at dykke dybere ned i sagen og Snowdens virke.

Scanbox.

Titel: Snowden
Original Titel: Snowden
Premieredato: 2. februar 2017
Instruktør: Oliver Stone
Skuespillere: Joseph Gordon-Levitt, Rhys Ifans, Melissa Leo, Nicolas Cage, Tom Wilkinson, Shailene Woodley, Zachary Quinto, Timothy Olyphant, Logan Marshall-Green, Scott Eastwood, Lakeith Lee Stanfield, Ben Schnetzer
Spilletid: 134 min.
Selskab: Wild Bunch, Vendian Entertainment, 2016
Genre: Drama , Thriller