Snuff Movie

16. august 2011 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Snuff Movie billede

Bernard Rose skraber bunden.

Det hænder alt for ofte, at en gyserinstruktør starter på et meget højt niveau, og derefter falder meget hurtigt. Bernard Rose er et kerneeksempel på en af denne slags. Han lagde ud med den fine ”Paperhouse” og den fremragende ”Candyman”, og er nu endt et sted, hvor man har lyst til at gense hans film, blot for at se om det kun er nostalgiens sko der trykker. ”Snuff Movie” er et nyt lavpunkt for Rose. Præmisset er såmænd interessant nok på papir. En filminstruktør får sin kone og sit barn brutalt myrdet, og vil flere år efter genskabe begivenhederne med en række skuespillere, og idéen er så, at man ikke ved, om det der foregår, er ægte eller ej. Udførelsen af ”Snuff Movie” er dog så ufatteligt ringe på alle leder og kanter, at kun de færreste vil kunne se den igennem. De første 10 minutter vil afskrække langt de fleste. Ikke fordi filmen er grafisk, men fordi man på ingen måde bliver sat ind i en fortælling, det hele er klippet rædderligt sammen og skuespillet er så dårligt, at man har svært ved at tro sine egne øjne. Når en fortælling så langsomt etableres, kan der hos de færreste vækkes en lille interesse. Den ringe klipning og det dårlige skuespil fortsætter skam hele vejen igennem, men i det mindste vækkes blot en lille skygge af en fortælling, som vel kan tiltale nogle få derude. Man skal dog ikke langt ind, før det går op for en, at hele filmen er noget prætentiøst vrøvl af allerværste skuffe, og dem der ser hele filmen igennem fortjener sgu en medalje. De såkaldte grafiske og forstyrrende scener som udtalelserne på coveret praler med, er i mine øjne meget utroværdige pga. deres ekstremiteter. Tilbage står kun studiet i at lave en elendig film som filmens plusside, og det er vel i sidste ende ligeså stor en minusside at have.

Ideerne er som sagt lyspunktet i en ellers gennemmørk film. Karaktererne har konsekvent en ufattelig stor distance til sit publikum, og man kommer aldrig ind på livet af dem, og deres handlinger igennem filmen er yderst besynderlige. Gruppen af skuespillere der dukker op til optagelserne gør simpelthen alt for den store villas mange skjulte kamera. Der er sex for åben skærm i løbet af ingen tid, og det er endda samtidig mellem to der på forhånd ikke kendte hinanden, hvor den ene er sammen med en anden fra gruppen. Dette kunne naturligvis udvikle sig til et stort drama, men efter det bliver opdaget, forsvinder det hurtigt hen til fordel for en smule vold. En anden skuespillerinde skal spille instruktørens kone, og går i seng med ham i løbet af ingen tid blot for at øge troværdigheden i optagelserne. Sådan fortsætter det, og man sidder med et skævt og løftet øjenbryn igennem hver evig eneste gudsjammerlige scene. ”Snuff Movie” har måske en pointe, og den bliver fastslået rimeligt tidligt i filmen, men den er så dårligt skruet sammen, at man ikke engang kan finde det ufrivilligt morsomme i den. Desværre.

Ekstramateriale – 1/6

Et slideshow og et trailershow er det eneste, der er blevet plads til på denne udgivelse.

Another World Entertainment.