Sonny Souffle´ Chok Show

10. november 2004 af Søren Falgaard

6 stjerner Skriv en kommentar

Sonny Souffle´ Chok Show billede

Opfølgeren til ”Tonny Toupé Show” er mere folkelig end forgængeren, men det ændrer ikke på, at den introducerer et koncept af banebrydende satire med bl.a. Voldsom Volvo” og Tannhäuser

Ligesom i forgængeren ”Tonny Toupé Show” er der tale om en ekstreordinær interessant DVD-udgivelse fra Wikke og Rasmussen. Humor af højeste karat og et koncept, der er gennemført til den mindste detalje.
De to værter Sonny og Sonny guider os igennem en god gang underholdning, selv sidder de i et rum, der er præget af uhygge. På væggen hænger hovedet, der med dyb stemme byder os ”Good Eveeeening”. Oftest trækkes en kendt person ind for at øse ud af sin encyklopædiske viden, mindeværdigt er det f.eks. at se og høre Bent Jørgensen fortælle om flagermus og Søren Geriche fortælle, hvordan man laver en souffle. Det er Crasykomedi i højeste gear. Den yderste ramme er altså værterne Sonny og Sonny, ellers er den store historie i souffles showet Tannhäuser-emperiet, der vil overtage Reinhardts (Rasmussen) autoværksted for at lave ”Sengeløse City”, hvor Tannhäuser kan regere over de små borgere. Reinhardt vil dog ikke af med sin tankstation og sammen med sønnen Kurt (Wikke) kæmpes en kamp mod den rige overmagt. Højdepunktet er, når Reinhardt melder at ”Så er der kronhjort, Kurt”, så ser de to serien om Pusher Jens, der jages af gangstere og andre tvivlsomme eksistenser. Pusher Jens får dog altid hjælp af Brdr. Bisp, der til tonerne af Alan Mortensens ”voldsom volvo” redder Jens med fucklillefingeren og spørgsmålet "Skal du ha' Soya i rullen?".

Undervejs begynder de forskellige lag at bryde ind i hinanden og rammefordoblingerne fletter sig sammen, endnu et eksempel på makkerparrets store erfaring med mediet. Historien om TannHäuser fungerer rigtigt godt, og showet fremstår på godt og ondt som mere ud af landevejen end ”Tonny Toupe Show”. Det er dansk tv, når det er bedst, og hvor kan vi være glade for, at det nu er muligt at købe hele herligheden på DVD.

Ekstremateriale:
Med i købet får man en ganske oplysende og lækker folder, der giver mere information om historien bag ”Sonny Souffle´ Chok Show”. Anmelelder ved ”Information” Christian Monggaard har skrevet en udmærket oversigtsartikel. Wikke og Rasmussen har selv nogle skrevne betragtninger over deres eget projekt. Dertil kommer en gennemført gennemgang af ”Brdr. Bisp”, ”Reinhardt og Kurt” samt en beskrivelse af superskurken ”Ilse Von Tannhäuser”. På selve DVD’en er der en lille film om Wikke og Rasmussen (den samme som også eksisterer på ”Tonny Toupé Show”DVDen), der går i studiet for at genindspille noget af lyden til DVD-udgivelsen. Noget af materialet var simpelthen ikke godt nok lydsmæssigt i den originale optagelse, mens andre af re-duppingerne kompenserer for opretsrettighedsproblemer med noget af musikken. Dertil kommer et lysbilledeshow, hvor Wikke og Rasmussen fortæller om optageprocessen. Slutteligt skal det nævnes, at det er muligt at slå et kommentatorspor på, hvor de to underholder ved at tale om de enkelte scener. Det er ganske sjovt og informativt, men man gider ikke se alle fem afsnit igennem med kommentatorsporet, da kommentarerne minder for meget om hinanden.

Alt i alt er det unikt at kunne sidde hjemme i dagligstuen ved plasmaskærmen og gense et stykke virkeligt bidende og morsomt stykke TV-historie.

Så er du til Crazyhumor med en dansk tone, er ”Sonny Souffle´ Chok Show” en DVD, du må eje. Er du interesseret i fjernsynets historiske udvikling er det heller ikke til at komme udenom ”Sonny Souffle Chok Show”. Det er også værd at betone, at ”Sonny Souffle´ Chok Show” udkommer på samme tid som forløberen ”Tonny Toupe Show”, som du også kan læse en anmeldes af her på side.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
CMC.

Titel: Sonny Souffle´ Chok Show