Southpaw

20. august 2015 af Michelle Luna Bordig

Southpaw billede

Trods Gyllenhaals forsøg, lykkedes det ham ikke at redde Southpaw.

Vi befinder os i en bokseverden, hvor de fleste er sorte, på nær den førende mellemvægtsbokser, Billy ’The Great’ Hope (Jake Gyllenhaal), der er kendt for en anderledes boksestil. Det vigtigste for Billy er sin boksning, konen Maureen (Rachel McAdams) og datteren Leila. Billy har kæmpet hårdt for at nå toppen, men familien rammes desværre af en stor sorg, og det begynder at gå ned af for Billys karriere. Han begynder at drikke og hans manager Jordan (Curtis ’50 Cent’ Jackson), forlader ham også. Billy er tæt på at give op, men han vil gøre et sidste forsøg sammen med hans nye træner, Tick (Forest Whitaker).

Billy og Maureen har kendt hinanden siden de var børn, de er vokset op på det samme børnehjem. En opvækst, som de håber at deres datter aldrig skal opleve. Det er Maureen der planlægger alt, og Billy, ja, han bokser bare. Maureen vil gerne have at Billy skal tage en pause, og fokusere på familien.

Jake Gyllenhaal har trænet i fire måneder og studeret diverse boksere, hvilket formår at komme frem på lærredet. Gyllenhaals styrke kommer frem i bokseringen, han fremstår som en meget troværdig bokser. Man føler med ham når han træner op til en kamp, eller når han går lidt skævt efter en hård kamp. Filmens dramaturgiske udvikling er ret forudsigelig, det samme er karakterende. Billy har en støttende, elskende kone, en hård træner og en business ven, altså så længe der er penge. Southpaw virker på alle måder, ekstremt amerikansk, det handler om at vinde og tjene penge, som 50 Cent siger; ”If it makes money, it makes sense”.

Boksescenerne fungere fint, især den sidste, hvor vi ser kampen fra begges point of view. Titelsangen leveres af Eminem, som pryder filmens auditive side, sammen med 50 cent. Men musikkens formål lykkedes ikke helt, når Gyllenhaal står i omklædningsrummet og forbereder sig, kører musikken hen over, men hverken Gyllenhaal eller musikken, formår at rive en med. Trods for Gyllenhaals forsøg, bliver man aldrig rigtig drevet med. Jeg ville ønske at jeg var blevet knocked outed af Southpaw, men det er desværre ikke tilfældet.

Titel: Southpaw
Original Titel: Southpaw
Premieredato: 20. august 2015