Spider Baby (Director's Cut)

26. september 2010 af Michael Panduro

Spider Baby (Director's Cut) billede

The Maddest Story Ever Told! Endelig på dansk DVD!

Jack Hills kultdyrkede og efterhånden smålegendariske undergrundsklassiker Spider Baby fra 1968 har alt for længe været det danske videopublikum forundt. Men endnu engang kan vi takke de hårdtarbejdende folk hos Another World for ikke bare at udgive en klassiker, men for at udgive den i en glimrende pakke med både informativt og morsomt bonusmateriale og en optimal billedside.

Hills uhøjtidelige gyserkomedie er lige så skrap, grov, spændende, underlig og underholdende i dag, som den var for 40 år siden. Den er et lille mesterstykke, skruet sammen på én location på kun tolv dage og med et meget lille hold - på mange måder ikke ulig den samtidige Night of The Living Dead. Ulig Romeros milepæl fra samme år, så har Hill dog ikke en social dagsorden eller en alvorlig hensigt. Hans film vil underholde og det gør den fra første billede og Lon Chaneys underholdende intro-sang.

Filmen foregår i et tempo der burde kunne holde vore dages mere actionvante publikum ved manken, mens Hill i et provokerende lune nikker til George Stevens' samtidige Jesus-film og udfolder "The Maddest Story Ever Told". Det hele er centreret om en gammel herregård, hvis beboere takket være generationers indavl har udviklet deres helt egen genetiske sygdom, resulterende i tre fuldvoksne søskende der tænker som jaloux og hævngerrige børn, men handler som voldelige voksne. Deres far ligger død og rådden i sin seng og får hver aften et kærligt godnatkys, deres kannibalistiske onkel og tante bliver holdt som fangne dyr i kælderen og det eneste voksent tænkende menneske i huset er chaufføren Bruno.

Ind i dette mix træder en fjern fætter og kusine, som mener at have krav på familiens ejendom og formue. Med sig har de en vrissen advokat og hans unge, kåde sekretær og før vi har set os om er helvede brudt løs i et inferno af fantastisk underholdende scener, frimodig humor, oprigtigt overrakende indfald og masser af edderkopper. Hill imponerer ved at holde det hele i stramme tøjler og på en eller anden måde få den lystspilsagtige stemning til at spille sammen med de groteske og morbide indfald og de spredte indskud af oprigtigt spændende og uhyggelige scener.

Skuespillerne er perfekt castede fra den de tre søskende - med den edderkoppeglade Virginia og den ordløse Ralph som højdepunkterne - over den lavstammede, fjollede advokat til de tilrejsende familiemedlemmer og The Wolfman i egen person, Lon Chaney Jr. som Bruno. Virginias edderkoppelege er et højdepunkt, Brunos insisteren på almen pli, mens børnene serverer insekter, ukrudt og selvfanget kat for gæsterne er et andet. I det hele taget er der langt mellem de stille stunder og Hill rammer stort set plet i alle sine hensigter. Når det skal være absurd er det netop så langt ude at man stadig holdes i filmens univers, når det skal være uhyggeligt, som da advokaten stikker sine hænder ind i en mørk skuffe vi ved indeholder adskillige taranteller, så er det nok til at rejse nakkehårene og når det skal være morsomt, så bydes der på den ene mindeværdige replik efter den anden.

Hvordan Hill får alle disse elementer til at spille sammen er et mysterie der vil kræve flere gennemsyn, men det er uden tvivl det der har givet filmen så trofast et følge og det er det der gør at den stadig holder på alle leder og kanter den dag i dag. Spider Baby er fuldt på højde med samtidige gyserkomedier som Polanskis Fearless Vampire Killers eller Little Shop of Horrors - ja, på mange måder er den faktisk mere underholdende i dag. Om man kan forestille sig en Russ Meyer film instrueret af Hitchcock, så ligger Spider Baby ikke langt fra det fantasifulde misfoster det ville afføde.

Når Another World så samtidig forkæler os med en glimrende og næsten støjfri billedside og masser af udsøgt bonusmateriale, så kan man kun bifalde udgivelsen her. Lydsiden kan virke en smule mudret fra tid til anden, men den er klar og forståelig og findes, så vidt jeg ved ikke bedre. Det problem er også hurtigt glemt og den lidt hule lyd klæder for så vidt filmen. Bonusmaterialet er der til gengæld ikke en finger at sætte på. Udover et ualmindeligt underholdende kommentarspor fra Hill og horror-veteranen Sid Haig der spiller Ralph, bydes der på en omfattende, halvtimes dokumentar om filmen, en ændret introsekvens, en forlænget scene, en featurette om musikken, et still galleri og en kort dokumentar der følger Hill tilbage til huset hvor filmen i sin tid blev optaget. Det er altsammen underholdende, informativt og guf for fans.

Har man aldrig hørt om den eller blot aldrig fået den set, så er der ikke længere nogen undskyldning. Spider Baby har ramt de danske videohylder. Se for hulen at få den set! Du vil ikke fortryde det...

Another World Entertainment.

Titel: Spider Baby
Original Titel: Spider Baby, or: The Maddest Story Ever Told