Stargate Continuum

15. februar 2010 af Malene Vinther

Stargate Continuum billede

Måske gentager historien sig aldrig

Stargate Continuum er en viderebyggelse på TV-serien Stargate SG-1. For dem, som ikke er så kendt med Stargate, kan jeg forsøge mig med en kort briefing. Goa'ulderne er slangelignende aliens, som besætter mennesker og tager fuld kontrol over deres kroppe. Nogle af disse aliens har tilegnet sig enorm magt og styre store hære af ”jaffa” krigere ved at bruge teknologier, som får folk til at tro, at de er guder. De er kendt som systemherre og har erobret galaksen i årtusinder. Ved slutningen af Stargate SG-1 var mange af disse systemherre besejret, undtagen den snu Ba’al, som havde klonet sig selv. Continuum, som opererer under den Amerikanske regering, har tager over, hvor SG-1 holdet slap. De har endelig fanget Ba’al og skal overvære hans henrettelse, men det forløber ikke som planlagt, og crewet ender i en alternativ tidslinje, hvor Stargaten aldrig nåede frem til den Amerikanske regering før 2. verdenskrig, i historien eksistere den ikke, men tre helte fra teamet er ikke påvirket af den alternative tidslinje, og det er nu deres opgave at sætte en kæp i hjulet før Ba’al overtager galaksen.

Jeg er ikke før bekendt med Stargate-universet, hverken igennem TV-serien eller de tidligere film, så hvis der er fejl i min redegørelse, beklager jeg meget. Selvom man ikke har fulgt med i den tidligere historie kan Stargate Continuum sagtens ses, der er ikke en lang og kedelig introduktion til historien, vi starter lige på og hårdt, men karaktererne opdager tingene hen af vejen og indvilger dig i deres tanker, så der er intet problem med forståelsen. Historien er sammenhængende og underholdene om end utrolig nørdet. Mange af tingene er som forventet, halvdårlige kulisser, kiksede one-liners og kliché prægede kostumer, men det hører alt sammen til genren, som du kan grine lidt af. Stargate Continuum er helt sikkert en film, som kan ses, den vil garanteret glæde Stargate fans og beundre af sci-fi genren, men jeg ender på 3 stjerner, altså en middelmådig film, som nok kan holde din opmærksomhed i halvanden time, men så heller ikke mere. Den er glemt i det øjeblik du starter på den næste lørdagsfilm.

Ekstramateriale
Lyd kommentarspor med forfatter/producer Brad Wright og instruktør Marting Wood. Der er også et hav af sprog til tale og undertekster.

SF/Fox.