Starship Troopers 2 (DVD)

24. juli 2004 af Michael Jørgensen

Starship Troopers 2 (DVD) billede

Insekterne er tilbage… og glem dine myggelys, du har alligevel ikke nok! Would you like to know more…?

Hero of the federation

En gruppe soldater fra Mobil-Infantry søger tilflugt i en forladt militærlejer jagtet af et par millinoner insekter. Hvad de ikke er klar over er, at insekter nu til dags kommer i alle størrelser.

MI finder lejeren hærget af insekterne der også har slagtet alt levende… næsten. Kaptajn Dax, en højt dekoreret krigshelt, er nemlig lukket inde i lejerens ovn. Kaptajn Dax står under anklage for mordet på en federations general. Men da lejeren igen angribes af insekterne, er Dax den eneste der har evnerne og viljen til at redde MI fra den sikre død.

I blandt gruppen af soldater er løjtnant, Pavlov Dill. Dill er medlem af federationens Psycore som i den første film stod for afhøring af the brainbug. Dill er imidlertid plaget af drømme og syn af millioner af insekter der tilintetgøre federationen. Det går dog snart op for Dill, at en anden soldat, Lei Sahara også har telepatiske evner. Dill, Sahara og kaptajn Dax indgår modvilligt en alliance og opdager insekternes plan om at udrydde federationen.

Alle som forventede at denne film ville ligne den første bliver nok overraskede. Filmen begynder godt nok i samme rille som Starship Troopers i forbindelse med kamphandlingerne mod insekterne. Men da soldaterne ankommer til den forladte militærlejer skifter filmen langsomt genre til horror / Slasher og det i type B. Splatterfans vil elske den megen snask. Herunder blandt andet afrivning af arme og ben, samt halshugning med det obligatoriske ”løfte-det-afrevne-hoved-op-i-kameraet”. Man må dog heller ikke glemme de mange tørre tæsk der bliver uddelt med rund hånd… og med vandrør.

Filmen er instrueret af Phill Tippett som også stod for effekterne i Starship Troopers. Starship Troopers 2: Hero of the federation indeholder dog kunne lige nok elementer fra 1’eren til at kunne blive kaldt en 2’er. Den imiterer blandt andet nogle af den tidligere films kendetegn såsom; ”Would you like to know more?” og forsøger at virke satirisk, det virker bare ikke særlig godt.

Lydsiden vil jeg overhovedet ikke tale om. Den stinker. Og der findes ikke en gang et forsonende træk i lyden af soldaternes våben. De lyder mest af alt som luft i maven.

Det skal dog siges, at fans af B-films genren muligvis ville kunne nyde filmen en søndag formiddag, hvor man alligevel ligger med nogle onde tømmermænd eller vare skal have brændt noget tid af..

Afslutningsvis vil jeg lige understrege, at jeg da jeg første gang hørte, at der skulle laves en opfølger til Starship Troopers var fuldstændig vild og faktisk ustyrlig, da jeg regnede med, at Hero of the federation ville være en god solid opfølgning på 1’eren. Beklageligvis er dette ikke tilfældet efter min mening. Ingen af ”stjernerne” fra den første film er med, de kunne måske have bidraget positivt til noget af den manglende stemning. Selvom instruktøren Phill Tippett var med i skabelsen af den første film har han ikke overført den fede humor og de satiriske undertoner, der gjorde 1’eren fed. Det kræver åbenbart en hollænder, når der skal laves en god film om insekter.
Would you like to know more? …nej tak, der var lige noget strikketøj jeg skulle have set på!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Starship Troopers 2