Superclásico

16. oktober 2011 af Helle Perrier

Superclásico billede

Danmarks bud på en Oscar-nominering er en fin lille komedie, der dog aldrig kommer helt op at flyve.

Superclásico – når de to største fodboldhold møder hinanden, slår det gnister. I Ole Christian Madsens komedie mødes titanerne både på og udenfor banen. På grønsværen i Buenos Aires kæmper de to største argentinske fodboldhold om æren og håneretten. Boca Juniors er det ene, anført af måltyven Juan Diaz, Argentinas største fodboldstjerne. Udenfor banen skal han giftes med den danske fodboldagent Anna, og her føres vi videre til ægteskabets superclásico. For mens Anna er nyforelsket i eksotiske Buenos Aires, så sidder der en knap så lykkelig mand derhjemme i Danmark. Christian er gift med Anna. Hun er rejst, og han sidder hjemme i badekåbe og forsumper i rødvinståger, og stirrer på skilsmissepapirerne. Sønnen Oscar har mere eller mindre lukket sig ind i sin egen lille verden.
Med et firma, der er ved at gå konkurs og et liv der med raske skridt er ved at ende i hundene tager Christian en drastisk beslutning. Med sønnen i hånden og skilsmissepapirene under armen tager han til Sydamerika.
Anna er mildest talt ikke begejstret for at se sin (kommende) eksmand dukke op i Buenos Aires, og det varer da heller ikke mange minutter før der fløjtes i gang til en superclásicokamp mellem de to, en kamp hvor man på forhånd ved, at der kun er tabere. Hun vil skilles, han vil bare have, at alting bliver som før. Og Oscar, ja han er faktisk mere eller mindre ligeglad.

Man må sige, at Ole Christian Madsen har bevæget sig ud af sin comfort zone. Sidste film vi fik fra hans hånd var Flammen og Citronen og før det er der film som Prag, tv-serien Edderkoppen og den monumentale Nordkraft. Nu er det så tid til en komedie. Ole Christian Madsen er en særdeles habil instruktør, hvilket også viser sig i en rigtig god personinstruktion. Anders W. Berthelsen spiller den stakkels Christian, med lige dele charme og fandenivoldskhed, og det løfter filmen. Paprika Steen er hustruen, der har kastet sig over ungt kød – hun er som altid god og spiller stilsikkert, selv i de scener, der foregår på spansk! Den unge Oscar spilles af Jamie Morton, der faktisk er tæt på at være filmens bedste.
Men Superclásico er desværre ikke uden problemer. Gennemgående er det en sød og sjov komedie om en mand, der skal finde tilbage til sit liv med nogle alvorlige strejf her og der. Men vi ved hele tiden som seer, at det Christian tror, han vil have, det har han slet ikke brug for. Vi ønsker ikke at Anna og Christian skal finde sammen igen, og når man som seer ikke tror på projektet, så forsvinder meget af incitamentet for at følge Christians kvaler. Der hvor filmen skulle leve, var i mødet mellem den danske kultur og den argentinske, leverpostej møder tapas, men det er der alt for lidt af. Filmen er på mange punkter forudsigelig og man savner lidt mere pang for pengene.
Der, hvor filmen til gengæld løfter sig op på et højt niveau er i de små tørre kommentarer af Mikael Berthelsen, der speaker i mellemsekvenserne og binder filmen sammen. Det er godt skrevet og et dygtigt fortællegreb.
Jørgen Johansson står bag kameraet og hans fortællende billeder er til tider ufatteligt smukke med skæve vinkler og velkomponerede sekvenser. Han giver filmen en af stjernerne, især fordi hans flotte kameraarbejde i den grad kommer til live i blu ray udgaven, hvor Buenos Aires fremstår som en funklende flot by.

Superclásico er en fin lille komedie, der dog aldrig kommer helt op at flyve. Se den for de flotte billeder, skuespillerne og det til tider funklende manuskript. Filmen er Danmarks bud på en Oscar-nominering, selv om den ikke spås mange chancer.

Med på udgivelsen er der følgende ekstramateriale:
Indslag fra TV-2 Nyhederne
Interviews