Superman – Et lille stykke fortid

7. juli 2005 af Morten Pedersen

Superman – Et lille stykke fortid billede

Manden af stål. Morgendagens mand. Superhelten over dem alle, Superman bekæmper igen det onde i og omkring Metropolis.

Superman behøves ikke nogen videre introduktion. Manden af stål, der vogter over Metropolis og utrætteligt bekæmper det onde, kan ikke have forbigået nogens opmærksomhed. Siden 1938 har han fløjet rundt iført sit karakteristiske blå/røde kostume og med stålsat vilje nedkæmpet alle slags forbrydere.

Således også på denne DVD-udgivelse, som er nr. 2 i en serie af i øvrigt ret roste tv-serier, der kørte i perioden 1996-2000. Selvom det ikke er længe side, behøves nostalgikere bestemt ikke at rynke på næsen, for filmene er meget tro mod det oprindelige univers, stregen ligner de tidligere tegneserie-udgivelser meget, og historierne er velkomponerede og gennemførte. Kort sagt, tegnefilm i bundsolid kvalitet med fokus på integritet og veludførte manuskripter. Her er ingen lette løsninger, tvivlsomme effekter eller sjusk.

DVD´en består af 4 film af ca. 20 minutters varighed hver.

1. Et lille stykke fortid
2. Den hurtigste mand
3. Clarks bortgang
4. Hvor der er røg

I ”Et lille stykke fortid” møder vi den velkendte superskurk, Lex Luthor, der uforvarent støder ind i kryptonit for første gang – og opdager den interessante effekt, det har på Superman. Lex Luthor er med fortsæt tegnet efter Telly Savalas (bedre kendt som Kojak) og fremstår bister og udspekuleret som vi kender ham.
Det er ikke første gang, Lex forsøger at få ram på Superman siden deres venskab røg efter en ulykke, som Lex mener, Superman bærer skylden for. Lex er ikke udstyret med superkræfter, men med et overlegent intellekt, og på den måde har han skabt sig et imperium i Metropolis og et image som rig velgører. Gemt bag dette forsøger han at overvinde Superman, men ikke overraskende fejler han gang på gang. Ikke mindst fordi Superman udover sine kræfter, der kan bekæmpes med kryptonit, også har Clark Kents intelligens, der ikke er til at kimse af. Selvfølgelig bliver der også tid til at redde Lois Lane, der igen har stukket sin reporter-næse for langt frem.

I ”Den hurtigste mand” præsenteres vi for atter en gal videnskabsmand, der bruger vejrets enorme kræfter til at tilrane sig magt. Sjovt nok er skurken ikke det mest spændende i dette afsnit, men derimod superhelten Lynet, som allierer sig med Manden af stål. Indledningsvis skal de to helte dyste om, hvem der hurtigst kan løbe jorden rundt et par gange, og under dette kapløb klarer de så lige at redde verdenen fra videnskabsmandens onde planer. Lynet er en kæk og pralende skikkelse, men bestemt med karisma og humor, og sammen med Superman udgør han en uovervindelig duo. Kapløbet mellem de to helt er hele afsnittet værd.

Hvad gør Superman, hvis Clark Kent dør? Dette er problemstillingen i ”Clarks bortgang”, hvor Supermans alter ego i en sag om justitsmord får opsnuset lidt for mange informationer, og mørke kræfter sprænger Clark i luften i hans bil, der kører ud over en skrænt. Superman kan ikke dø, men det kan Clark Kent – og der er øjenvidner til dødsfaldet. Så her har Superman sig en seriøs problemstilling, og samtidigt skal han lige redde en dødsdømt fra et justitsmord. Her er det mere snilde end kræfter der skal til, men lur om mig om Superman ikke redder dagen igen…..

Mutanter med overnaturlige evner – hmm, har man hørt det før? Professor X burde nok prøve at tage ”Volcana” under sine vinger, for med sine evner til at sætte ild på ting med tankens kraft og sit hidsige temperament er hun skræddersyet til hans mutantgruppe. Volcana bruger sine evner rigeligt kreativt og Superman må tage affære. Volcana´s evner ligner til forveksling Flammens fra de fantastiske 4, som i parentes bemærket også nærmer sig en filmatisering. Afsnittet ”Hvor der er røg” er en klassisk match-up mellem superskurk og superhelt med et lille afslutnings-twist.

Superman er superhelten over dem alle, og han har overlevet en krise, hvor han som tegneseriehelt har måttet gennemgå diverse forandringer for at tækkes et kritisk publikum. Nu er krisen veloverstået og med tegneserieheltenes renæssance er det kun på sin plads, at disse 4 afsnit kan ses på DVD. Både ældre kendere samt yngre nybegyndere kan se Superman, der er en superhelt i klassisk form – uspoleret og rendyrket i form.
Eneste grund til, at denne DVD ikke får absolut topkarakter er, at der kun er små 80 minutter film på skiven, hvor der sagens kunne være puttet mere på. Og det er ikke ekstramaterialet, der tager pladsen op.

Ekstramaterialet er en Superman Trivia Quiz, som er ”Et lille stykke fortid” ledsaget af en masse informationer om Superman og tilblivelsen af filmene. Det kunne godt være pakket mere spændende ind. Spændende er så til gengæld en lille featurette om Metropolis, der giver en flot visuelt gennemgang af byen – og samtidigt lukker op for, at Lex Luthor også holder en velfortjent pause ind i mellem, og at Superman også har brug for ferie.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome.

Titel: Superman – Et lille stykke fortid