Tåfræser, stand-up med Mick Øgendahl

21. november 2004 af Ole Jessen Hansen

Tåfræser, stand-up med Mick Øgendahl billede

Marathon-manden Mick Øgendahl i nyt show. Nu i alu-indpakning

Efter et meget rost og morsomt ”Mitrix-show”, er Mick Øgendahl nu tilbage i stand-up showet ”Tåfræser” Vi er i hans selskab i ca. 1 ½ time, over 2 sets, og jeg må nok indrømme at jeg havde store forventninger, da Mick Øgendahl er en af de mere specielle stand-up komikere i Danmark. Han har en energi som ingen anden, og formår vel nok at gå en maraton distance på scenen, i den tid som showet varer. Han er blevet ældre, hvilket jo er helt naturligt, men det kan man desværre også mærke på hans tekster. Det virker som om at han ikke rigtigt ved hvilket publikum han vil henvende sig til. Er det hans ”gamle” publikum, teenagerne med bumser i ansigtet, eller er det dem over 30? Det syntes jeg godt man mærke, og det præger denne udgivelse præg af. På den ene side, er han stadig provokatøren, der vil tage emner op som ingen andre gør, og på den anden side vil han gerne ”please” hans nye publikum, dem over 30.

1.set er præget af rebelskhed, hvor han kaster sig over alt fra anmeldere til Gud. Jeg syntes ikke rigtigt at det virker. Det er ok at brokke sig, men det virker som om at Mick Øgendahl har en masse vrede og frustrationer han skal ud med, og det syntes jeg bare ikke er sjovt. Den eneste gang i 1.set hvor jeg trak kraftigt på smilebåndet, var da han havde nogle små historier om livet derhjemme sammen med kæresten.

2.set er væsentligt sjovere, specielt da han fortæller om at han nu er flyttet til Greve, hvilket der kommer mange sjove historier ud af. Så Mick redder meget af showet i 2.set. Men det er desværre ikke nok til at redde helhedsindtrykket. Desværre, for i mine øjne er Mick Øgendahl i absolut top 10 på den danske stand-up scene. Men jeg er sikker på at han kommer igen, hvis han kan finde noget materiale der passer på hans publikum.

Udgivelsen er i en meget lækker metalbox, men virker ikke helt gennemført. Når man åbner boxen er der blot dvd-skiven i, hvilket i mine øjne burde suppleres op med noget mere materiale om showet. På positiv siden bliver der doneret 3 kr til Rigshospitalets børnekræftafdeling.

Ekstra materiale:

Desværre ikke det helt store.

1. Bootleg 04 (En lydoptagelse af et Mick Øgendahl show)