Terminator 3

23. juli 2003 af Hans Christian Vang

Terminator 3 billede

Arnold er tilbage...

Med et lysglimt, og et stort brag af energi, ankommer en besøgende fra en anden tid i Beverly Hills og død og ødelæggelse vil følge hende. Sådan lyder præmisserne for den nye Schwarzenegger film - Terminator 3: Rise of the Machines - af instruktør Jonathan Mostow, som så overtager serien fra dens skaber: James Cameron.
Denne gang er den besøgende den dødelige T-X (Kristanna Loken), en cyborg dræber, sendt fra fremtiden for at opnå hvad tidligere cyborger ikke kunne - John Connors død, og sikring af maskinernes fremtid på jorden som den endegyldige hersker-race. For at opnå dette må hun først finde John Connor (Nick Stahl), som lever udenfor samfundets rammer, ja man kunne kalde ham en bums - Intet hjem, ingen informationer eksisterer om ham noget sted, og der er ingen tilknytninger som man kan opspore ham med (som hans foster-familie i T-2 f.eks). John hjemsøges af visioner om, hvad hans mor Sarah fortalte ham om den kommende dommedag, og hans skæbne: At lede menneskeheden igennem til sejr over maskinerne der vil tilintetgøre dem.
Med deres fremtid på spil endnu engang, har menneske i fremtiden sendt en Terminator (Arnold Schwarzenegger) mere af sted, for at finde og beskytte John fra T-X maskinen. Problemet med denne anden Terminator er, at det er en model T-800, en forældet model, som på ingen måde er en trussel overfor den umådeligt overlegne T-X som, foruden at være en morder, har mulighed for at efterligne andre former, og kontrollere alle former for maskinerier.
John møder en dyrlæge ved navn Kate Brewster (Claire Danes), en kvinde han kendte som barn, og har undret sig over hvad der skete med 10 år tidligere, efter hans pap-forældre blev fundet døde og hans mor flygtede fra sindssyge hospitalet, hvor hun var indlagt. Kate har været i gang med planlægningen af et bryllup da John kommer tilbage, og deres gensyn bliver yderligere forskruet p.g.a. ankomsten af T-X maskinen og T-800 Terminatoren, som forandrer den lille dyrlæge klinik, som John har brugt som gemmested, til en veritabel krigszone. Kate, som er forsikret om at hun bliver kidnappet, bliver taget med på eventyret af John og Terminatoren der ikke bare kan efterlade hende. Hun kunne jo bruges som en eventuel tilknytning til John, hvilken T-X så vil forsøge at nå endnu engang.
Men T-X'en er ikke den eneste trussel imod menneskeheden, som løber løbske i disse tider. Kate's far er nemlig involveret i et computer netværk ved navn "Skynet", og med en virus i nationens maskiner bliver det måske nødvendigt at aktivere Skynet for at kontrollere forskellige essentielle systemer. Det er herfra at filmen skifter gear til en fantastisk omvæltning af actionsekvenser, og fede scener. Bla. er der en fantastisk biljagt involverende en gigantisk kran. Absolut seværdig.
At sige at filmen er fed er en underdrivelse! Den er action-spækket!! Schwarzenegger er på toppen af hans karriere, og endnu engang viser han hvorfor han er verdens top-action-stjerne, og på trods af et par skuffende film fra ham i den senere tid, så tager han revanche. Han er 54, og han er stadig konge. Hans Terminator blander action og humor uden at tabe sansen for den brutale effektivitet og stædighed der skal til for at færdiggøre hans mission. Uanset pris.
Stahl og Danes har en god kemi, og de bliver hævet over de typiske "hjælp mig, jeg er i fare" figurer. Stahl spiller Connor som en ensom mand der er usikker på hans skæbne, og er jaget af en pligtfølelse, fordi han efter sigende skulle være menneskehedens frelser. Men, når balladen er der, finder Connor, ligesom Brewster, en indre ild frem, og en styrke der vil forsikre deres plads i historien.
En af de største overraskelser i filmen er Loken. Hun spiller T-X med en brutalitet og sensualitet, ulig Robert Patrick's gysende skildring af den kolde T-1000 i T-2. Loken spiller T-X som en dødelig og brutal morder, som får tilfredsstillelse i hendes opgaver, men ikke er over en smule tør humor, stil, og mode. Hun er skønheden og udyret i en og samme, og er nemt en habil modstander for Arnold's Terminator. Loken blander en stille intensitet med et stålblik når hun gør det af med forhindringerne, som en kat der leget med sit bytte.
Effekterne i filmen er solide, og Stan Winston viser igen hvorfor han er en af Hollywood's mest benyttede troldmænd. Filmens action er nådesløs, og det er rart at se at ÆGTE stunts er blevet brugt i mange scener, i stedet for at tegne det på en computer. Det giver en umådelig mængde realisme og giver ikke en følelsen af den kulde som bla. Matrix Reloaded og The Hulk gør. Det her er ægte film-mageri..
Dermed ikke sagt at T-3 ikke har nogle problemer. Filmen har ikke den dybe historie, og det følelsesmæssige engagement som de to sidste film havde, og figur-udviklingen bliver egentlig aldrig rigtig skudt i fuldt flor, som om de syntes at det måtte være nok med det, der er skabt i de to forrige film. Sammenlignet med de to forrige film, ser jeg at forskellige mennesker vil syntes forskellige ting om dette tredje kapitel - de inkarnerede fans vil måske ikke kunne lide det mere polerede look i denne, og vil måske føle det lidt som en ny-fortolkning, men det er jo også en ny instruktør der er kommet på serien. Personligt ser jeg det som et skidegodt bud på sommerens store hit, og som en film der er skabt for at underholde. Filmen er fed. Jeg tror ikke jeg stiller for meget på gled, hvis jeg gætter på at Terminatoren... "Will be back"

Titel: Terminator 3: Rise of the machines
Original Titel: Terminator 3: Rise of the machines
Premieredato: 23. juli 2003