The Chronicles Of Riddick : Escape from Butcher Bay

13. august 2004 af Gert Sørensen

The Chronicles Of Riddick : Escape from Butcher Bay billede

Spillet der er bedre end filmen!

Sammenfaldende med The Chronicles of Riddick har biograf premiere I Danmark lancere Vivendi /Universal Xbox spillet - The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay der kommer med forhistorien til biograf succerne Pitch Black og The Chronicles Of Riddick samt tegnefilmen Dark Fury.

Historien:
Richard B. Riddick er en af universets mest eftersøgte forbrydere. Han har dræbt utallige mennesker og er ikke i besiddelse af hverken moral eller samvittighed. Han nedstammer fra en race af super mennesker kaldet Fyrians, en gruppe man troede, var uddød. Hen er begavet med super styrke og et specielt syn der gør ham i stand til at se i mørket. Nu befinder han sig bag i et transport fly på vej til Butchers Bay.
Da Riddick vågner op er han kommet frem til det trippel flugtsikrede fængsel: Butchers Bay der ligger midt på en isoleret ørken planet. Her bliver han afleveret af en dusørjæger der er ude efter den store dusør der er Riddick. Her bliver han placeret i blandt universets værste forbrydere der alle er ude på at skabe lidt respekt omkring sig ved at få Riddick ned med nakken, så man skal prøve at komme dem i forkøbet og få de andre fangers respekt. Riddick vil ud af fængslet og det er her du skal hjælpe ham. Du har som Riddick, muligheder for at komme rundt i fængselsverden hvor liv ingen værdi har og alle er et muligt offer, og det eneste det gælder om er at komme væk.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay er ikke et traditionelt spil bygget over filmen. Her er tale om en “Prequal”, altså en forhistorie til biograf filmene. I løbet af spillet får man forklaringen på Riddick specielle ”Eyeshine”, der gør det muligt for ham at se i mørket. Der gives også en forklaring på nogle af de ting man ser i de efterfølgende film samt enkelte af personer fra den efterfølgende film går igen i spillet.

Grafik
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay muligvis det flotteste FPS der er kommet til Xboxen. Der er gjort utroligt meget ud af skygger og lys effekter. Det skaber en helt fantastisk stemning at se både lys og skygger blive brugt, og fungere så godt som det gør i dette spil. Fangevogternes våben med påmonterede lygter er fantastiske lavet, de oplyser væge og gulvet når de peger på det og lader resten af rummet forblive i mørke så man kan kun se hvor lyskeglen rammer og intet andet. Også de andre effekter så som røg og eksplosioner er meget realistisk lavet.
I cut scenerne er der også lagt meget arbejde i at få Riddick til at ligne Vin Diesel, og resultatet er også over hvad man kunne forvente af et film spil. Stemmer fra Vin Diesel, Ron Pearlman og Michael Rooker siger lidt om det arbejde der er lagt i sekvenserne.

Der er virkeligt lagt meget arbejde i den grafiske side af dette spil og med release kun på Xbox konsollen forventes der også meget af spillet, og grafisk beviser The Cronicles of Riddick : Escape from Butcher Bay at Xboxen er PS2en langt overlegen grafik mæssigt.

For at relatere spillet til filmene er her indlagt små cut scenes hvor vi får set Riddick i fuld figur. Her er der gjort meget for at få Riddick til at ligne Vin Diesel, og det lykkes også meget godt, dog ligner de andre personer i spillet ikke deres stemmer hvilket er lidt synd. Men Cut scenerne er rigtigt flotte og der er mange af dem, hvilket virkeligt bringer stemningen fra spillet ind i stuerne. Den store mængde grafik betyder dog også at der skal loades ofte og man rives derfor ud af universet, hvilket ødelægger spillet stemning.

Gameplay
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay er ikke en First Person Shooter i traditionel forstand. Her blandes ”Sneak and kill” som det kendes fra Splinter Cell, Shoot ’em up som i Halo, og Red Dead Revolver og som noget nyt et nævekamps system som jeg ikke har oplevet før. Det er næsten som om man er med i et boksespil hvor man får lov til at bruge knive, køller og knojern til at få modstanderen i gulvet.
Det mest fantastiske er desuden at styringen fungerer upåklageligt i alle situationer, hvis man forsøger at kvæle en person bagfra så kæmper personen imod og er man ikke hurtig nok slipper de fri og så er man oftest i store problemer.. Historien er god og forklare mange ting om Riddick, heriblandt hvor han fik sine lysende øjne fra, dog bliver den lidt for gentagende og man skal igennem mange lignende situationer flere gange i løbet af spillet og det bliver lidt trættende i længden.
Computerens kunstige intelligens eller AI, er ganske enkelt sublim. Når først en soldat har set dig glemmer han dig ikke før en af jer er døde, og computerens personer kommer ikke bare løbende ind i baghold, men venter på du kommer frem fra dit skjul, hvilket tilføjer spillet meget i sværhed.
Desværre er spilet for lineært og kort, hvilket ikke gør det særligt velegnet til flere gennemspilninger. Han man først klaret spillet er der begrænset hvor mange forskellige måder man kan klare en situation på og det betyder at der næsten ikke er nogen ide i at gennem spille spillet flere gange.
Spillet reklamere med at være Xbox Live Enabled, dette er dog noget misvisende. Det viser sig at man i spillet kan se om man har nogle venner der er online på samme tid, intet andet. Her havde jeg dog forventet at man kunne få lov til at skyde lidt på sine venner, så Live Enabled logoet er meget misvisende.
Rundt omkring i spillet ligger der Cigaretpakker og flyder, disse låser op for spillets ekstra features. De giver adgang til diverse screen shots, film art og trailere for både filmen og spillet. Dette er en meget fed feature. Det binder filmen og spillet endnu tættere sammen.

Overall
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay er blandt de grafisk bedste spil jeg har set til xboxen frem til nu. Den holder sig meget godt til det univers som filmene har skabt, og giver en god indsigt i hvor Riddick kommer fra. Desværre kan man gennemføre spillet på små 10 - 15 timer hvilket ikke giver det en levetid på meget mere end en uge og med den meget lineære handling er det desværre ikke specielt velegnet til flere gennemspilninger, så der er ikke andet for en at sætte niveau til svært og nyde de flotte og stemnings fulde timer der alligevel er i spillet.

Spillet får 5/6 for et rigtigt flot og stemningsfuldt spil der virkeligt viser hvad Xboxen kan klare.

The Chronicles Of Riddick (X-Box)

Spillet er venligst stillet til rådighed af Vivendi Universal Games.