The Curse of La Llorona

17. april 2019 af Maria Bjerregaard

The Curse of La Llorona billede

“The Curse of La Llorona” er fyldt med jump scares og en uhyggelige grædende kvinde. Men den tilføjer desværre intet nyt eller spændende til hele ”The Conjuring” universet.

I Mexico findes spøgelseshistorien om La Llorona. En mor, som dræber sine børn i floden og efterfølgende fortryder sine handlinger. Hun er kendt som den grædende kvinde, der skjuler sig ved floder og søer. Her venter hun på at tage de uartige børn med. Historien er flere årtier gammel, men den skræmmer stadig lokalbefolkningen. Nu har Warners Brothers taget denne historie som en tilføjelses i deres eksisterende ”Conjuring” univers. Og det er blevet en middelmådig affære.

Den grædende kvinde
I 1973 forsøger socialarbejderen, Anna Tate-Garcia ( Linda Cardellini) at håndtere både arbejde og privatliv efter sin mands død. En af hendes ældste klienter, Patricia ( Patricia Velasquez) har personlige problemer, og da Anna ankommer til hendes hjem, finder hun Patricias to små drenge indespærret i et skab. Patricia bliver arresteret for børnemishandling, men et navn bliver nævnt - La Llorona. Nu skal Anna forsøge at beskytte sine egne to børn imod den grædende kvinde.

Uhyggelige, men forudsigelige jump scares
Som de andre film i ”The Conjuring” universet er der fyldt med uhyggelige jump scares. Dette fungerer sådan set også meget fint – men hvis man har kendskab til horrorgenren, så kan man også godt gennemskue, hvornår de kommer. La Llorona er en god spøgelseshistorie og ser også meget uhyggelig ud. Desværre følger filmen ikke sin egen logik. Hvornår må man se hende, og hvornår gør man ikke? Er det igennem vand og spejl? Eller dukker hun blot op, når hun har lyst til det? Det er lidt forstyrrende elementer, og det er ærgerligt, da legenden lægger op til en rigtig uhyggelig historie.

Bedre end The Nun
Denne nye filmatisering er helt bestemt bedre end sidste års skuffelse ”The Nun”. Denne her film er heldigvis også bedre, da den rent faktisk har en historie med kød på. Men desværre svækkes den af kliché replikker og dens forfejlet logik. Linda Cardellini er god i rollen som den kæmpende mor, og Patricia Velasquez er også skræmmende god som den sørgende mor. Man sidder stadig tilbage med fornemmelsen af, at de kunne have gjort meget mere med denne spøgelseshistorie.

”The Curse of La Llorona” har en god spøgelseshistorie med en uhyggelige grædende kvinde. Men desværre udleverer filmen ikke sit fulde potentielle. Der er nogle få gode jump scares, men filmen er ikke interesseret i at følge sin egen logik. Derfor tilføjer den desværre intet nyt i ”The Conjuring” universet.

Titel: The Curse of La Llorona
Original Titel: The Curse of La Llorona
Premieredato: 17. april 2019