Der er nu noget over dengang hvor en mand var en mand. Hvor det først og fremmest var sværdet der talte, og mænd var krigere (med mindre de var slaver eller andre mindre heldigt stillede). Men mænd sloges, drak, horede og havde travlt med at regere verden i ført toga og sandaler. The Eagle er en sværdsvingede tur tilbage til romertiden, hvor det handler om ære og mod i en film, der stort set er klinisk renset for kvinder.
Marcus Aquila kommer til Britannien, hvor han skal være centurion for soldaterne på en udpost. Med sig har han skyggen af sin far hængende over hovedet. Faderen var leder af en deling på 5000 mænd, der sporløst forsvandt og med sig tog en guldørn, der var symbolet på selve Roms ære.
Marcus Aquila beviser sit mod, men mister alt da de lokale stammer angriber. I et forsøg på at genoprette sin ære drager han dybt ind i det skotske højland for at finde de forsvundne mænd og ørnen. Med sig har han kun slaven Esca, der taler de indfødtes sprog, men i øvrigt hader romerne.
The Last King of Scotland var en hårrejsende film, der leverede et grusomt portræt af Idi Amin, og Kevin Macdonald beviste her, at han kan være en fremragende instruktør. Det er da med garanti også hans fortjeneste, at The Eagle hiver sig op ad hængedyndet. Det er ikke en film med store, fantastiske slag eller imponerende visuelle virkemidler, men rettere en fortælling om en mand, der vil genvinde sin ære. Det og så venskabet mellem to mænd, der burde foragte hinanden. De ting fungerer rigtig godt, og det er sjældent at se en actionfilm, med så god karakteropbygning. Channing Tatum spiller Marcus Aquila, og det gør han faktisk overraskende godt. I en tid hvor ære betyder alt og et skarpt sværd er løsningen på mange problemer, er der ikke nødvendigvis behov for de store følelsesmæssige udbrud, men rettere indtryk af karakterstyrke, og der er Tatum ganske bevendt. Den unge Jamie Bell spiller slaven Esca, og samspillet mellem de to mænd fungerer og er troværdigt.
At The Eagle aldrig kommer op og bliver en rigtig god film skyldes først og fremmest strukturen. Der er så meget, som manuskriptforfatteren og instruktøren ikke vil have vi går glip af, og derfor er der alt, alt for meget med. Den første halve times tid holder filmen et fint tempo og inddrager os i en interessant fortælling, men så går den simpelthen i stå. Der er et langt, sejt træk hen mod slutningen, der får alt det gode til at træde i baggrunden, og efterlader seeren med en følelse af lettelse, når det endelig er overstået, og det er vel næppe intentionen.
Et andet aber dabei er beskrivelsen af de skotske folkeslag, der fremstilles som en flok barbarer, der myrder små børn, kan løbe hurtigere end heste og i øvrigt ligner en flok na'vier fra Avatar, der er kommet til at tage den forkerte farve på. Om det er korrekt ved denne anmelder ikke, men troværdigt virker det bestemt ikke.
Visuelt er The Eagle en gennemført film, med nogle flotte sekvenser, men det er langt fra nok til at opveje for de øvrige mangler. På blu-ray kommer de visuelle virkemidler til deres ret, især i det første slag.
Filmen kommer aldrig derhen hvor den har intentioner om at havne, og det efterlader seeren i et limbo, hvor man ikke føler, man kommer nogle vegne. Så de gode intentioner til trods kan vi ikke lande på mere end en middelkarakter for The Eagle.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.