The Incredible Hulk - sæson 1

15. juli 2008 af Mads Bluhm

The Incredible Hulk - sæson 1 billede

Underholdende retro-serie om den superaktuelle Hulk

Serien
”Don't make me angry. You wouldn't like me when I'm angry” - Under denne fristende tagline startede man i 1978 serien ”The Incredible Hulk” op, baseret på den allerede dengang populære tegneseriefigur af samme navn. Tegneserien blev skabt i 1962 af Stan Lee og Jack Kirby for Marvel Comics. I forbindelse med filmatiseringen af ”The Incredible Hulk” her i 2008, har Universal valgt at udsende den første sæson af i alt fem, og det skal de bestemt ikke høre et ondt ord for.

”The Incredible Hulk” byder på en historie, der er både tragisk og medrivende. Under et forskningsprojekt med fokus på superstyrke hos mennesker under ekstremt pres kommer dr. David Banner (Bill Bixby) ved en fejltagelse til at bombardere sit eget immunsystem med gammastråler, og han forvandles helt uventet til et kraftfuldt monster (Lou Ferrigno). Et monster, der drives af raseri. Banner må herefter leve et liv på konstant flugt fra myndighederne og den emsige rapporter Jack McGee (Jack Colvin), som har sat sig for at blive berømt på bekostning af Hulken. Undervejs kæmper David Banner en indædt kamp for at slippe af med det grønne monster, som lurer lige under overfladen.

Sæson 1
”The incredible Hulk” er glimrende retro-underholdning. Selvfølgelig er effekterne ikke i samme kategori som science fiction-serier i dag. Dramaet fejler dog ikke noget, og flugtaspektet passer perfekt til tv-serie formatet. Dertil kommer, at serien byder på en overbevisende og karismatisk præstation fra Bill Bixby som den plagede David Banner. Purister - læs tegneseriefreaks - kritiserede allerede dengang serien for ikke at være tro nok mod tegneserien, og det er da rigtigt, at man lavede en del om på historien, dels for at holde budgettet og dels fordi visse ting virker i en tegneserie men absolut ikke på live-action tv. Det vigtige er dog, at tv-serien er tro mod kernen i den oprindelige historie, der i virkeligheden minder utroligt meget om Stevensons klassiske fortælling om Dr. Jekyll og Mr. Hyde tilsat lidt af Mary Shellys Frankenstein. Det er en historie om menneskelig dualitet og om at se sin frygt i øjnene. Seriens skabere har tilsat lidt af den gamle klassiske tv-serie ”Flygtningen”, så Banner fra afsnit konstant er på flugt, fra by til by tværs gennem Amerika. Denne fortællemodel gør, at Bixby bærer hele serien på sine skuldre, og det gør han glimrende.

Man skal ikke tage fejl, serien var allerede dengang, den kom frem, ment som en familieserie, så der sker ikke noget alt for grumt i de enkelte afsnit. Hulk-effekterne er rimeligt overbevisende, når man tager i betragtning, at der er tale om en – stor – bodybuilder, som er blevet malet grøn til lejligheden. Men serien forstår godt sine egne begrænsninger og fokuserer klogeligt på Banner og dennes problemer, og vi får kun Hulk-scener i nøje afmålte doser. Serien holder sig heldigvis helt fra at gøre grin med sig selv og sin genre, så der er altså ingen camp eller andre selvironiske fjollerier.

Lyd & billede
Alderen på materialet taget i betragtning er der ikke så meget at udsætte på hverken lyd eller billede. Der er ikke gjort det helt store for at restaurere billedet, men det fremstår rimelig skarpt. Af og til er der dog lidt vel rigeligt meget snavs.
Lyden er ikke imponerende. Vi får to-kanals mono, der går klart igennem men så heller ikke mere. Man kan dog glæde sig over, at lyden på DVD’en er betydeligt bedre end på de genudsendelser af serien, man kan finde på diverse tv-kanaler.

Ekstramateriale
Det virker desværre ikke som om, at udgivelsen har haft den helt store prioritet hos selskabet, og det lidt kedelige slutresultat er, at der ganske enkelt ikke er noget særligt ekstramateriale. Vi får et næsten 4 minutter langt reklamespot for den nye The Incredible Hulk film, og så er der et ok kommentarspor på seriens pilotafsnit foretaget af forfatteren Kenneth Johnson.

Universal Pictures.

Titel: The Incredible Hulk - sæson 1
Original Titel: The Incredible Hulk - Season 1