The Informant

27. april 2010 af Kristian Jensen

The Informant billede

Erhvervsskandaler har aldrig været sjovere…

Timingen kunne næppe have været bedre for instruktøren Steven Soderbergh, da han færdiggjorde ”The Informant” tilbage i 2009. Skandalerne rullede gennem Wall Street og sendte den amerikanske finansverden ud i en af de største kriser siden depressionen i 30’erne, og her kom Soderbergh med en film om svindel og bedrag, der får Stein Bagger til at ligne en ynkelig lommetyv.

”The Informant” er bygget over virkelige begivenheder, og handler om den intelligente men også noget naive Mark Whitacre (spillet af Matt Damon komplet med kikset overskæg og ølmave), der er højt placeret i ledelsen af en amerikansk fødevarekoncern. Da Whitacre ved et tilfælde finder ud af, at hans chefer indgår i kartellignende virksomhed med konkurrenterne, beslutter han sig for at gå til politiet og få skovlen under bagmændene. Den garvede FBI agent Brian Shepard (Scott Bakula) bliver sat til at hitte hoved og hale på Whitacre-sagen, hvilket hurtigt viser sig at være en nærmest umulig opgave, da Whitacre er et af de mest utilregnelige mennesker sat på denne jord.

Til trods for at ”The Informant” omhandler et meget alvorligt emne, hvor konsekvenserne af Whitacres handlinger ikke kun influerer ham selv, men i særdeleshed også verdenen omkring ham, så er filmen alligevel fortalt med en nærmest klassisk Soderberghsk sans for komik. Energien og det kække skuespil er som taget ud af instruktørens ”Ocean” film (2001, 2004 og 2007), og det ses tydeligt at vennerne og kollegaerne Soderbergh og Damon nyder at arbejde sammen.

Matt Damon spiller herligt og uhøjtideligt, og selvom karakteren Whitacre på papiret virker usympatisk, så formår Damon at gøre figuren tålelig og imødekommende. Man kan med andre ord ikke undgå at falde for Damons charme i rollen som den karismatiske Whitacre, der er overbevist om at han nok skal beholde sit job, selv efter at han har smadret det firma han arbejder for.

”The Informant” er på mange måder en aldeles vellykket lille komedie, der underholder og fortæller en sørgelig relevant historie. Filmens længde på 108 minutter er måske en anelse for lang, men på den anden side så er skuespillet så godt, at man nemt tilgiver de få langtrukne scener. Trods et alvorligt emne er tonen let og fyldt med afvæbnende humor.

Ekstramateriale

Det forholder sig desværre ret sparsomt med bonusmaterialet til blu-ray udgivelsen af ”The Informant”. Et kommentatorspor med Steven Soderbergh og manuskriptforfatter Scott Z. Burns. Soderbergh er uoplagt, og det virker som om instruktøren ikke rigtig gider fortælle om produktionen. Der er dog enkelte lyspunkter og gode anekdoter, men desværre er det ikke nok til at redde kommentatorsporet fra at synke ned i kedsomheden. Derudover får man en række slettede scener, der ikke bringer noget nævneværdigt nyt til plottet.

Billede & Lyd

Rent teknisk er der ikke en finger at sætte på Warners blu-ray udgave af Soderberghs ”The Informant”. Billedet står knivskarpt og helt uden irriterende elementer. Farverne er varme og lever helt op til forventningerne til en blu-ray skive anno 2010.

Lyden er ligeledes sublim. Da filmen stort set kun består af dialog, er det ikke de store kræftanstrengelser ens surround anlæg skal kunne klare. Men flot er det i hvert fald, og blu-ray udgivelsen af ”The Informant” er en fryd for øjne og øre.

Billede og lydsiden trækker gevaldigt op i forhold til det lidt tamme bonusmateriale.
4 on-z stjerner til ekstramateriale, billede og lyd.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: Warner Home Video.