The Lazarus Child

29. januar 2006 af Per C. Halling

The Lazarus Child billede

Den største sorg i verden her er at miste en man har hjertet nær, men hvad nu, hvis man kan få personen tilbage.

Her skal vi kigge nærmere på en lille film, der ikke fik premiere i de danske biografer, om den største sorg, som kan overgå forældre, nemlig det at opleve at sit barn kommer ud for en dødsulykke. Det er ikke en stor film, men afgjort en aften værd, hvis den står på en lidt mere alvorlig film.

En ulykke kommer sjældent alene

Jack har masser af problemer. Han er ejer af et transportflyselskab, som er ved at blive opkøbt af en stor konkurrent. Han har svært ved at blive accepteret i England, selvom han har boet i landet i 14 år og så er der knas i hans ægteskab med Alison, efter at han har haft et sidespring, som slet ikke kan tilgive ham. Børnene, 12 årige Ben og hans 7 årige lillesøster Frankie, er dog ikke så meget mærket af forældrenes krise, men de er hinandens bedste venner, så det skal nok gå. Men så en dag sker noget, som sætter hele familie på den anden ende. En glad morgen, hvor Ben følger Frankie og hendes veninde i skole, går hun uden at set sig for midt ud på en meget befærdet vej og bliver brutalt majet ned af en firhjulstrækker i fuld fart. Flere måneder efter ligger Frankie stadig i koma, og det har ikke bragt familien mere sammen, snarere mere fra hinanden da de hver især har isoleret sig. Ben er så plaget af skyld både for ulykken, men er også stærkt mærket af forældrenes forestående skilsmisse, at hans hår er blevet hvidt. Bedre bliver det ikke efter, at Alison og Jack har overværet et mislykket forsøg på at bringe Frankie ud af komaen og trække vejret på egen hånd, begynder tvivlen for alvor om det nogensinde vil lykkes at bringe Frankie tilbage til livet igen. Men så hører familien om en læge, Lizzie Chase, som hvis eksperimenterende behandlinger har vist sig at kunne tvinge børn ud af koma. Men Dr. Chase har ikke succes hver gang og da en kontroversiel dødssag har bragt hende på kant med en af områdets mest magtfulde politikere, kommer hun også i mediernes søgelys. Så Alison og Jack må lægge deres egne problemer på hylden og finde ud af om de tør overlade deres datters skæbne i Dr. Chases hænder, da klinikken trues med lukning. Historiens videre forløb skal naturligvis ikke afsløres her, men vi kan godt love, uden at sige for meget, at alle problemer, finder en løsning og at det bliver ikke helt uden, du får brug for en pakke Klenex eller to.

En rejse ind i en ukendt verden

Spirituelle film af denne art, har været meget populære de seneste år og er baseret på den internationale bestseller af Robert Mawson. Ofte udspringer mange af dem af en sand historie, hvilket man også får fornemmelsen af her, for den helt klart lavet med hjerte og den er også tilegnet en pige/kvinde ved navn Kathy på teksterne efter filmen, men jeg har ikke kunnet opspore hvem denne person er. Filmen skildre både det som sker udenfor og det som man kan se, men også det man ikke kan se. Udfra tesen om, at folk i koma bare er et andet sted og skal bringes hjem, kommer vi ind i en verden, mellem himmel og jord, ved hjælp af smukke og simple special effekter. For at denne film skal give dig noget, skal du derfor tro på de historier og beretninger, som der er kommet fra folk, der er kommet ud af en koma. Hvis ikke, kan der godt være en del kameler, du skal sluge hvis denne film skal gå ind og røre dig.

Gode skuespillere – men mere dybde savnes

Filmen er besat med rigtig gode skuespillere i alle roller. I hovedrollerne ser vi som Jack - Andy Garcia (kendt fra Godfather 3, Ocean’s Eleven, Interne Affærer), Alison - Francis O'Connor (medvirkede bl.a. i A.I. - Artificial Intelligence, Mansfield Park) og som Dr. Lizzie Chase ses Angela Bassett (kendt fra Strange Days og What’s Love Got To Do With It) alle kendte ansigt, men også måske en ny stjerne er på vej i Harry Eden, som har den vigtige rolle som Ben. Der er godt skuespil fra dem alle, også dem som ikke er nævnt her, men på en eller anden måde virker det som om at karaktererne er en smule stereotype og ikke rigtig har nogen dybde. Det virker hele tiden som om de har mere at byde på, men kan ikke rigtig få det ud, for manuskriptet og historien ikke tillader det. Det gør også at man af og til bliver irriteret på en figur, mere end føler sympati for den og det går jo ikke i så alvorlig en film. Derfor bliver det nok ikke nogen af dem vi kommer til at se trække nogen priser hjem.

Graham Theakston har formået at lave en rigtig god film til Tv eller en aften, hvor den står på video og hygge med kæresten, for den ville ikke kunne begå sig i biografen, da den er fortalt i tv-tempo og billeder, som simpelt hen vil falde sammen, hvis de blev smækket op på en storskærm. Det er også synd at lidt kedeligt instrueret scener i starten af filmen, næsten ødelægger den barske og effektive skildring af selve ulykken, som der krydsklippes til. Disse vigtige, men uinteressante skildrede, scener fik en af dem som jeg så filmen sammen med, til at stå helt af inden filmen faktisk kom rigtig i gang. Det er også tydeligt at se Graham Theakston har helt klart mange ideer, men også han kommer til kort på grund af det ujævne manuskript.

Låner meget fra andre film

Mens jeg så filmen kom konstant til at tænke på flere andre film som berører flere af de samme problemstillinger. Lorenzo's Oil som også handler om 2 forældres kamp for deres barns liv, men også den fremragende Awakenings om folk som våger fra en koma og sidst men ikke mindst Patch Adams om en læge der brugte utraditionelle måder til at helbrede børn. Lidt groft sagt kan man sige at filmen og historien er en blanding af alle 3 film, så der er måske ikke så meget nyt, men den er udmærket fortalt, om end med en til tider lidt kedelig dialog lidt ikke helt fungerende scener i begyndelsen og det er på tros af at det er den Oscar-vindende manuskriptforfatter Ronald Bass, som har stået for overførelsen fra bog til film. Men når den først er kommet i gang, er den faktisk ganske spændende og medrivende fortalt, med ganske få visuelle midler og en effektivt lydside.

Ekstra Materiale

Filmen kommer hertil i en meget skrabet udgave. Det kunne have været rart med et godt kommentarspor eller et par featuetter, som gik bag om filmen og de emner den tager op. Men det eneste Ekstra Materiale du får på denne dvd er en række trailere for kommende film fra Nordisk Film.

Video

Billedkvaliteten er som den skal være, uden at det dog går hen og bliver reference kvalitet. Billedet er i 16:9 (1.77:1) Anamorphic Widescreen og har en meget høj kontrast, dog forekommer der forekommer der af og til pixeleringer og forstyrrelser i billedets top og bund. Men når det er sagt gør den høje kontrast sit til , at man Især filmens udendørsoptagelser og rejser ind i det ukendte får man fuld valuta for pengene - det er ikke småt med detaljerne i denne ukendte verden og billedsiden fremviser dette på bedste vis.

Audio

Lyden er et helt kapitel for sig selv og det er derfor er meget glædeligt, at se den danske udgivelse både inkluderer et Dolby Digital 5.1 og et DTS lydspor.

Lyden er flot mixet (specielt i DTS udgaven) og med et flot lyddesign, som både få ulykken til at virke meget ubehagelig pg få nakkehårene til at rejse sig, men også rejsen ind i det ukendte til at virke meget virkelig virkelighedstro, med dig i centrum for rejsen.

Menuer og Tekster

Der er meget stemningsfulde menuer, ledsaget af effekter og musik fra filmen og de er nemme at hoppe rundt i. Kapitlerne er velvalgte selvom der kun er 12.

Der er mulighed for tekster på Dansk, Svensk, Norsk og Finsk, samt muligheden for helt at fravælge tekster, hvis man kan engelsk, hvilket vil give en mere stærk billedside uden forstyrrelser, specielt i de indre rejser.

Konklusion

Dette er helt klart en film, som var tiltænkt at være både en nærværende og følelsesladet oplevelse, og er man til film af samme kaliber som filmkanalen Hallmark er stor producent af, er man godt underholdt hele vejen igennem de 93 minutter filmen varer. Dog hvis man sammenligner den med de andre film, som fx dem jeg nævnte tidligere, forbliver den dog ikke mere end kun en lille bagatel og en film, som godt nok har meget på hjertet, men hvis historie er set mange gange før og desværre også meget bedre fortalt. Det en god film at leje til en mere alvorlig aften og til at skabe noget at snakke om bagefter, men som købefilm ville jeg nok tøve, for jeg kan ikke finde noget i den, der gør at jeg vil set den igen.

Titel: The Lazarus Child
Original Titel: The Lazarus Child
Premieredato: 24. januar 2006