The Loft

1. oktober 2015 af Christoffer Møller Dresager

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Loft billede

Nok et kluntet forsøg på et amerikansk remake

Erik Van Looy instruerede i 2011 filmen ”Loft” i hjemlandet Belgien, og fik efter god succes den gyldne mulighed for at lave en amerikansk udgave også. En smule besynderligt synes vi måske herhjemme, om end dette ikke er et synspunkt de fleste amerikanere deler, da man åbenbart ikke kan nyde en film på fremmedsprog. Genindspilningen er både fyldt med dårlige skuespillerpræstationer, kikserede karakterer og udpenslede klichéer. Erik Van Looy kunne derfor med fordel have fulgt mottoet ”if it ain’t broke don’t fix it”, før han greb chancen om den amerikanske drøm.

Plottet udspiller sig ved, at fem gifte venner går sammen om at købe en penthouselejlighed med tanken om, at de hver kan benytte lejligheden til at mødes med elskerinder og lignende. Filmens helt store gåde kommer således i kraft af, at de pludselig finder et kvindelig i den lejlighed kun mændene kender og har nøgler til. The Loft leger derfor med tanken om en krimigåde om det lukkede rum, da mindst én af de fem må kende til sandheden – eller i hvert fald dele af den. Sandheden får vi i brudstykker, samtidig med vi skal undres over karakterernes troværdighed overfor hinanden. Filmens udgangspunktet synes jeg derfor, er en meget god begyndelse for en thriller, men desværre fungerer den på ingen måde i praksis. Filmens plottwists er tydeligt konstrueret og synes til tider både dumt og akavet i forsøget på at holde filmen kørende.
Persongalleriet decideret rædselsfult og er udelukkende et kunstigt forsøg på, at fremstille manden som en stereotyp utro og lønagtige egoist som alle mænd jo er… Skulle dette ikke være nok er kvinderne i filmen nærmest endnu værre, eftersom de er skildret som endimensionelle hustruer, der er godtroende indtil modsat er bevist. Hustruerne er den dominerende type alt imens elskerinderne alle er smukke og naive. Sammen med skuespillerpræstationerne fremstår The Loft simpelthen så tåkrummende, at jeg til tider må kigge væk.

Filmens eneste plus er, at instruktøren af og til får lov til at lave enkelte stilfulde billeder. Disse drukner desværre fuldstændigt i filmens latterlige plottwist og irriterende karakterer. The loft forbliver derfor ved det kejtede forsøg på at lave en amerikansk udgave af en ellers udmærket film.

Scanbox.

Titel: The loft
Original Titel: The loft