I 2004 udkom et remake af en gammel Frank Sinatra klassiker, også kaldet The Manchurian Candidate. Denne nye version er med Denzel Washington og thrilleren lover spænding til sidste minut. Og det gør soundtracket også. Dette soundtrack er så usædvanligt, at det indeholder musikken fra både den klassiske 1962 version og denne nye version. Det gamle soundtrack er komponeret af David Amram. Amram som ikke har lavet så forfærdelig meget og kun er dukket op sporadisk med mange års mellemrum og aflagt et soundtrack her og der. Hans stil for den gamle Frank Sinatra version var meget stilen for thrillere dengang. Meget jazz og lydspor med masser af skinger og nerveskærende musik. Det går lige i smertecentrene at høre på det, desværre, og man må nok sige, at man idag er vant til lidt mere bløde toner. Amram gør meget brug af violinen, til nærmest alt, de stille passager i filmen og de mere actionprægede.
Helt anderledes står det til med 2004-versionens komponist Rachel Portman. Portman som er mester for en del virkelig store lydspor i forbindelser med store produktioner. Hun har bl.a. haft fingrene med i spillet ved Æblemostreglementet, Chocolat og The Human Stain. Hun var den første kvindelige komponist der vandt en Oscar for et soundtrack. Hendes version af det ”rigtige” soundtrack til Manchurian Candidate byder på en langt mere omfattende og lyttervenlig række af lydspor, der lægger op til masser af spænding og gribende scener. De passer glimrende til hvad man forstår ved en thriller og man fanger sig selv i at knuge hårdt om armlænet, bare man sidder og lytter til hendes soundtrack i baggrunden. Portman forstår virkelig at bygge uhygge og forventninger op og musikken kunne passe til en lang række af klassikere indenfor forbavsende mange genrer.
Portman har komponeret visse numre i samspil med musikeren Wyclef Jean, som også synger på et af dem.
Alt i alt er det et udmærket soundtrack, som ville klare flere stjerner hvis David Amrams gamle kompositioner ikke var på, men som nu bare er med til at trække helhedsindtrykket ned. Selvfølgelig kunne man lade være med at lytte til den første halvdel af CDen, men sådanne programmeringer af afspilleren burde ikke være nødvendige.
CDen er venligst stillet til rådighed af Danacord Records.