The New Mutants

27. januar 2021 af Teddy Tofte

The New Mutants billede

Den sidste X-Men-film i denne omgang er langt fra den dårligste i serien. Men det betyder ikke, at den er fantastisk

Fem teenagere med evner, inklusiv Rahne Sinclair (Maisie Williams), Illyana Rasputin (Anya Taylor-Joy) og Sam Guthrie (Charlie Heaton), bor i et videnskabsanlæg, isoleret fra omverdenen. Dr. Reyes (Alice Braga) er til stede for at hjælpe dem til at åbne op for deres oplevelser og forstå de evner, som de besidder. Denne sidste X-Men-film i denne serie, før Disney opkøbte 20th Century Fox filmstudiet, er egentlig okay. Den virker, som om den ikke er særligt knyttet til resten af X-Men-universet, men det er nok egentlig en god ting. Isolering, eksperimenter og en mørk stemning er nøgleordene for at forstå filmen.

Instruktøren Josh Boone vælger at koncentrere sin film omkring forholdene mellem karaktererne. Han viser os, hvordan de opbygger venskaber, dynamikken mellem personlighederne, hvad deres evner går ud på, og hvordan stedet påvirker deres sindstilstande. Vores hovedskuespillere giver alle troværdige præstationer, som er med til at virkeliggøre de traumer, som definerer dem, uden at det føles som gentagelser af andre scener fra de andre film i X-Men-serien. Maisie Williams og Anya Taylor-Joy er uden tvivl dem, der står mest ud og giver publikummet dybde til deres roller, vel at mærke uden at sætte deres lid for meget på deres karakterers mutationer. Det er noget, som er med til at gøre filmen bedre. Charlie Heaton, bedst kendt fra ”Stranger Things”, og Blu Hunt i rollen som Dani Moonstar viser os også de torturerede sider af deres karakterer, men har færre muligheder for at vise dem i forhold til de førnævnte skuespillere.

Hvis der er noget, som ”The New Mutants” mangler, så er det en reel trussel. Alice Bragas Doktor Reyes er intet andet end en marionetdukke, som bliver manipuleret af eksterne kræfter. Hun virker ikke til at være mere end en slags babysitter for disse avancerede individer, som nogen et eller andet sted har bemyndiget hende. Heldigvis er den manglende udvikling af hendes karakter ikke med til at distrahere alt for meget fra hovedkaraktererne. Men hun bliver ikke meget andet end en stereotyp med en alt for åbenlys plan.

Anya Taylor-Joy, som for nylig er blevet kendt for sin rolle i Netflix’ ”Dronninggambit”, oser af selvtillid, har en meget sej personlighed at følge med i, og hun skjuler sin skrøbelighed ved at dække det til med vrede og arrogance hele vejen igennem. Som en slags modpart har vi den tilbagetrukne og introverte Maisie Williams, som er med til at gøre filmen til en slags succes. Hendes rolle repræsenterer meget af filmens hjerte, fordi hun er blevet uddrevet fra alle slags samfundsgrupper på baggrund af frygt og ignorance.

Jo længere frem i filmen, man når, desto mere går det op for os, at ”The New Mutants” fokuserer på ubearbejdede barndomstraumer. Noget som er med til at gøre historien meget menneskelig, medrivende og langt, langt væk fra resten af X-Men-filmene. Historiens begrænsninger i forhold til kulisser, miljø og et mindre antal skuespillere gør den til noget særligt og langt mere interessant, end hvad man skulle have troet. Alt det, vi har hørt om, i forhold til filmens forsinkelser og negative udtalelser (også fra Disney), er overraskende. ”The New Mutants” er jo slet ikke så dårlig. Den er nok ikke en klassiker ligesom ”Logan” eller ”X-men 2”, men der er i det mindste noget at bygge videre på.

For mange er denne film nok ikke det, de havde håbet på, taget i betragtning at det er den sidste film, før Marvel højst sandsynlig træder til og laver deres egne udgaver af mutanterne. Men filmen er altså heller ikke det samme som et desperat forsøg på at holde sig selv kunstigt i live.

Blu-Ray: Jeps, en flot udgivelse. Billedsiden fejler intet. Men det er lydsiden, som virkelig slår igennem.

Ekstramateriale: ”Origins & Influences”, ”Meet the New Mutants”, fraklippede scener, kommentarspor. 3 stjerner for dette.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney.