Streaming anmeldelse

The Northman (SkyShowTime)

22. september 2023 af Natasha Margrethe Jensen

The Northman (SkyShowTime) billede

The Northman har Alexander Skarsgård i hovedrollen, som en ung viking der søger hævn for hans fars død og hans mors frihed. Det er ikke første gang, at vi ser en Skarsgård bror spille en viking. Vi har set Gustaf Skarsgård spille vikingen Floki i tv-serien Vikings. Og ligesom hans bror, så gør Alexander Skarsgård det virkelig godt som en viking. The Northman er ligesom så mange andre viking film og tv-serier fyldt med en masse voldsomme scener med blod, vold og groft sprog fra viking tiden.

I viking filmen The Northman følger vi den unge viking Amleth (Alexander Skarsgård), som er søn af kongen Aurvandil (Ethan Hawke) og hans kone Dronning Gudrún (Nicole Kidman). Da kongen bliver slået ihjel af hans bror, Fjölnir (Claes Bang), og Almeths mor bliver taget til fange af Fjölnir, flygter Amleth langt væk. Men selvom Amleth flygter, er det ikke uden en tørst for hævn. Han vil vende tilbage for at hævne hans far, befri hans mor og dræbe Fjölnir.

Det er en film, som kan være lidt svær at komme ind i. De først 60-90 minutter er lidt tunge, men lidt længere inde i filmen bliver den meget mere fangende og spændende. Det er særligt den sidste times tid, at man flere gange bliver overrasket, fordi der kommer nogle uforudsete ting. Og så er det også der, at tingene begynder at udvikle sig en hel del. Derudover er historien om Almeth generelt set spændende at følge, selvom filmen lige skal i gang.

Generelt set er det en meget mørk og dyster film. Og der var en del scener, som jeg fandt lidt bizarre. Men os skandinaver kender jo til vikingerne, og derfor er de lidt underlige scener ikke så underlige, når man tænker over hvad vi har lært om vikingerne i skolen. Og med det sagt, så skal vi erkende skuespillerne for at kunne kaste sig ind i deres viking karakter, og udfører diverse besynderlige lyde og bevægelser.
Og så har vi hovedrollen Alexander Skarsgård. Det er svært at genkende ham i denne rolle. Det skyldes både hans udseende i filmen, men særdeles også hans stemme, som jeg nærmest vil kalde uigenkendelig. Men han gør det godt, og han gør Amleth til en spændende person at følge. I starten af filmen virker han meget umenneskelig og uden nogle former for følelser, men som filmen udvikler sig, åbner han sig langsomt mere op.

Så for at runde det hele af. Filmen er helt klart et gik værd, men man skal sørge for at være frisk og klar til at koncentrere sig, når man skal se den. Ellers vil man nok misse nogle ting, og falde lidt af på den.

Titel: The Northman
Original Titel: The Northman
Premieredato: 22. september 2023