Hvis der er noget som gyserfilm genren elsker – så er det uhyggelige børn. Der er simpelthen altid noget galt med dem. Om det er Esther i ”The Orphan” eller den djævelske besatte dreng i ”The Omen”, så er børn i gyserfilm aldrig uskyldigheden selv. Dette er også gældende i Nicholas McCarthys nye gyserfilm, hvor den unge Miles viser sig ikke at være helt normal.
Den ønskede søn
Sarah ( Taylow Schilling) og Edward (Paul Fauteux) har længe drømt om at få et barn. Endelig lykkes det, og parret får den velskabte søn, Miles ( Jackson Robert Scott). Men der går ikke længe før at Sarah opdager, at Miles ikke er ligesom de andre børn. Han begynder at tale meget tidligt og er ekstremt begavet i en alder af blot 8 år. Dette skræmmer Sarah og han bliver henvist til en specialist, som mener at Miles bestemt ikke er et normal barn. Nu skal Sarah forsøge at gøre alt, for at hjælpe sin elskede søn.
En udpenslet historie
Historien har sådan set et meget interessant koncept, og har alle midlerne til at fortælle en god gyserhistorie. Desværre bliver den fyldt med alt for mange udpenslet og firkantet scener, i stedet for at lade gåderne ligge hos publikum. Allerede i starten gives plottet væk alt for hurtigt, hvilket er ærgerligt, da konceptet lægges op til et godt mysterium. Men historien falder hurtigt fra hinanden, og synes også at have svært ved at følge sin egen logik. Fordi hvordan redder man Miles fra et forstyrret væsen?
En modig barneskuespiller
Den unge Jackson Robert Scott må siges at være filmens højdepunkt. Det er meget krævende at skulle spille de psykopatiske roller – især når man blot er et barn. Men han klarer det rigtig godt, og man tror oprigtigt på, at der er noget ragende galt med Miles. Taylor Schilling gør det også godt som den bekymrende mor, som hurtigt mister tilliden til sit eget barn. Desværre har skuespillerne ikke særlig meget at arbejde med, og dialogen bliver til tider mere grinagtige end uhyggelige.
”The Prodigy” har alle ingredienser til en klassisk og fornuftig gyserfilm. Desværre falder historien hurtigt fra hinanden, og plottet bliver alt for fyldt med forklaringer og bliver for forudsigeligt. Det er ærgerligt, da Jackson Robert Scott ellers gør det meget godt i den krævende rolle. Ægte gyserfans vil dog højt sandsynligt elske et lille uhyggeligt og psykopatisk barn.