The Proposition

24. marts 2007 af Jesper Poulsen

The Proposition billede

Bang Bang Down Under - beskidt, blodigt, men også ufatteligt betagende...

Forbered dig på usoignerede mænd med langt fedtet hår i golde bjerglandskaber og støvet ørken så langt øjet rækker... The Proposition er noget så usædvanligt som en australsk western, forfattet af selveste Nick Cave. Den austalske sangskriver har hermed føjet et nyt væsentligt punkt på sit cv – omsat til levende billeder af hans gode ven John Hillcoat.

Den lokale kaptajn Stanley (Ray Winstone – Cold Mountain, King Arthur, Narnia, The Departed) har langt om længe fanget 2 af de værste lokale banditter – brødrene Charlie og Mike Burns. Mike er dog ikke mere end 14 år, så Stanley mener ikke at Mike som sådan udgør den største trussel. Langt hellere ønsker han sig storebror Arthur Burns som er hjernen bag brødre-slængets ugerninger. Træt af den evige jagt på Burns-brødrene, stiller Stanley nu et ultimatum til Charlie. 9 dage har han til at opspore og dræbe sin storebror, ellers henrettes lillebror Mike.

Charlie (Guy Pearce – L.A.Confidential, Memento, Time Machine) har et ømt punkt overfor sin yngre bror, som tilmed er ved at gå helt i opløsning over at være blevet frataget sin frihed. Charlie begiver sig derfor ud for at finde Arthur (Danny Huston – The Aviator, The Constant Gardener, Children Of Men) som menes at holde til i ganske ufremkommeligt bjergterræn sammen med stumperne af sin bande.

Kaptajn Stanleys noget utraditionelle “proposition” falder dog ikke i god jord hos den lokale befolkning. De frygter at Charlie stikker af, og at man så ikke får Arthur Burns indfanget. Derfor vokser der langsomt et vist pres på Stanley som dagene går og Charlie ikke er kommet retur med beviser på at Arthur er død. Stanleys kone Martha (Emily Watson – Breaking The Waves, The Red Dragon, Gosford Park) kommer tilmed også til at spille en vigtig rolle i proceduren, da hun erfarer at Burns-brødrenes ugerninger er en del af et rovmord på en af hendes veninder. Tingene tilspidses langsomt, og tilbuddet rettet til Charlie begynder at komme ud af hænde.

Ikke nok med det, så står Charlie pludselig også overfor sit livs dillemma. Hvad skal han stille op? Uanset hvad han gør, så mister han en bror. Og nemmere bliver det ikke, da den utilregnelige Jellon Lamb (John Hurt – Midnight Express, Hellboy, V For Vendetta) kommer Charlie på tværs. I byen får Stanley endnu mere at se til, da hans styre kommer under overvågning fra embedsmanden Eden Fletcher (David Wenham – Faramir i Ringenes Herre, Van Helsing) som har myndighed til at sætte sagsakter i hastigt værk. Intet går som nogen havde håbet på – og resultatet bliver ualmindeligt blodigt!

Western-genren har formået at forny sig, og hurra for det. Det er ikke udelukkende et spørgsmål om de amerianske John Wayne-ting fra en svunden tid, eller Winnetou-serien fra de tyske fabrikker. Genren er blevet moden uden at være gammeldags, og med dette indspark når pistol i bæltet-afdelingen nye højder. Et spændende plot som man indfanges af, om end det visse steder går lidt langsomt med at komme videre til næste peak.

Helt afgjort en meget anbefalelsesværdig film med fine skuespilspræstationer, et godt gennemarbejdet manuskript og nogle flotte billeder fra Down Under. En fryd for øjet, også når blodet flyder...

Ekstra Materialet byder på lidt research og historie omkring det australske miljø fra slutningen af 1800-tallet, hvor filmen foregår. Der er også en klassisk making of samt en b-roll, men mest interessant er dog interviewet med Nick Cave som fortæller om sin grundlæggende idé omkring det at skrive en western. Naturligvis er der også en trailer for filmen.

Scanbox.

Titel: The Proposition
Original Titel: The Proposition