The Resident

3. oktober 2011 af Jesper Poulsen

The Resident billede

Hillary Swank er alene hjemme - tror hun!

Lægen Juliet er lige blevet skilt fra Jack, og hun søger derfor en ny lejlighed. Udlejeren Max ser Juliets opslag og tilbyder hende en flot og rummelig lejlighed til næsten ingen penge. Max er charmerende og har udseendet med sig, så Juliet får hurtigt et godt øje til Max. I takt med at Max kommer tættere og tættere på Juliet, erfarer hun dog også samtidig hvor meget hun dybest set savner Jack, som bestemt heller ikke har glemt Juliet.

Hvad der for Juliet blot var en kortvarig flirt med Max, er så afgjort ikke nogen gensidig oplevelse. Max er nemlig sygeligt besat af Juliet, og den lejlighed han har udlejet til hende, er slet ikke nogen almindelig lejlighed. Max har som den snilde håndværker han er, udstyret lejligheden med kighuller og hemmelige døre, så han rent faktisk kan snige sig ind i lejligheden, selvom Juliet har låst sin dør. Han kan se når hun er i bad, han kan se når hun laver mad i køkkenet og han kan sågar være til stede under sengen, når Juliet sover.

Max' skumle gamle bedstefar August, holder godt og grundigt øje med Juliets lejlighed. Men det viser sig blot at være som en beskyttende faktor for Juliet, da han i den grad er klar over hvordan Max' sind og tanker arter sig. Max' uligevægt forplanter sig til handling, da Jack vender tilbage til Juliets liv. Den plads som Max troede var hans. Max begynder systematisk at dope Juliet med diverse medikamenter via Juliets væskeindtag, og pludselig har Max ikke alene adgang til Juliets lejlighed, men også til hendes krop.

Hun fatter dog mistanke om at noget er galt, da hun dag efter dag sover over sig og kommer for sent på job. Juliet får installeret overvågningskamera i lejligheden, og langsomt går det op for hende at hun jo langtfra er alene, men rent faktisk ufrivilligt deler lejlighed med en psykopat...

Hillary Swank (Million Dollar Baby, Conviction) blev først sat på opgaven som tredjevalg, da både Maggie Gyllenhaal og Jessica Alba måtte ”droppe ud”. Hun leverer en ganske fin præstation i forhold til at spille den lækre Juliet, som skal virke som magnet for øjnene af den venlige og imødekommende Max. Hans humør skifter dog som nævnt eftertrykkeligt, og får herlig ondsindet pondus af Jeffrey Dean Morgan (Watchmen, The Losers). Swank og Morgan har før spillet med i samme produktion, nemlig i 2007 i kærlighedsfilmen P. S. I Love You. Max' gamle bedstefar leveres af altid skræmmende Christopher Lee. Hvad den mand ikke har leveret af skurke gemme sin karriere, er nærmest en bedrift som aldrig vil blive slået. Efter årtusindskiftet står naturligvis Saruman fra Ringenes Herre-filmene samt Grev Dooku fra Star Wars klarest i erindring.

Instruktøren er fra selveste Finland. Antti Jokinen er navnet, og han har også skrevet manuskriptet. Egentlig et ganske uprøvet navn, som førhen blot har arbejdet med tv-serier, dokumentar og åbningsunderholdningen til det internationale Melodi Grand Prix i 2007. En godkendt debut, men ikke en skelsættende som sparker ham markant op af rangstigen med garanti om større projekter. The Resident er en tilforladelig psykologisk thriller, men som markedet omvendt ikke ligefrem genre-savner.

Historie, skuespilpræstationer og spænding er sådan set fine nok, men The Resident bliver alligevel aldrig helt noget brag eller ud-af-kroppen-oplevelse. Den kan dog underholde til en video-aften, hvor man har brug for en film uden alt for mange kringelkroge.

Der er ikke noget bonus materiale på udgivelsen. Der kan vælges mellem to lyd-formater.

Titel: The Resident
Original Titel: The Resident